Samenvatting
In 220 pagina's, verlucht met 130 illustraties met veel couleur locale, waaronder landkaarten neemt de schrijver u mee op een avontuurlijke reis door de geschiedenis van Noord-Afrikaanse spoorwegen aan de zuidgrens van Europa. Die is zeer verschillend, vaak regelrecht spannend. Sommige zaken zijn herkenbaar, andere eerder onbekend exotisch. De historie van het railvervoer in de Maghreb is veel langer dan menigeen aanneemt. In Marokko reed de eerste trein in 1860, in Algerije al in 1858, in Tunesiƫ in 1874 en in Libiƫ in 1912. Er is een index met complete lijst van stationsnamen en tractiemiddelen plus een nuttige bibliografie van belangrijke spoorwegliteratuur. Met speciale hoofdstukken over de Trans-Sahara, de handzame 'draagbare' Decauville spoorwegen en hun niet te onderschatten rol bij de kolonisatie, de oorlogsondersteuning met behulp van materieel waaronder Consolidations in de Tweede Wereldoorlog en het bijzondere belang van de fosfaatspoorwegen in de Maghreb tot de dag van vandaag.