Samenvatting
De praktijk die de Belgische kunstenaar Maarten Vanden Eynde (geboren in 1977) heeft ontwikkeld, stoelt op wetenschappelijk onderzoek en verenigt diverse maatschappelijke, economische, ecologische en antropologische invalshoeken. Zijn oeuvre behandelt enkele van de belangwekkendste thema's van onze tijd, gaande van ongebreidelde bodemontginning en ecologie tot het kolonialisme en zijn nasleep. Het werk is opgevat als een alternatieve encyclopedie van de menselijke geschiedenis, een onderzoek naar onze invloed op Planeet Aarde. Het stelt een (post)industriƫle archeologie van de toekomst voor, een speculatieve vooruitblik op onze evolutieve sporen, en geeft een overzicht van de werken die Vanden Eynde in de loop van de twee laatste decennia heeft voortgebracht, waaronder Plastic Reef, een massieve sculptuur gemaakt van plastic afval dat de kunstenaar in alle oceanen van de wereld verzamelde. Katerina Gregos is kunsthistorica, tentoonstellingscommissaris en auteur. Aan de hand de werken van de voorbij twintig jaar, stelt dit werk aan de lezers de multidisciplinaire Belgische kunstenaar Maarten Vanden Eynde voor.