Samenvatting
In het vandaag de dag zeer competitieve domein van de professionele dienst-verleners is de zoektocht naar individueel sterrendom altijd aanwezig. De verleiding om uitputtende uren van jezelf te vergen en je medeadviseurs te overtreffen, is vaak moeilijk te weerstaan. Maar het is kortzichtig en heeft een averechtse werking, volgens David Maister.
Juist bedrijven die hun medewerkers aanmoedigen om waar te maken wat ze zeggen, zijn financieel succesvoller dan hun concurrenten. Maister baseert zich op een wereldwijd onderzoek bij verschillende professionele dienstverleners in verschillende bedrijfstakken.
In het baanbrekende Maak waar wat je zegt benadrukt Maister dat een groter succes wordt bereikt:
als mensen zich als coach opstellen in plaats van als sterspeler;
door mensen die meer voldoening krijgen als ze andere mensen zien slagen;
door altijd de eigen normen en waarden na te streven.
Maister ontdekte dat de meeste bedrijven die hij onderzocht, uitblonken door het goed te doen op vlakken waar door de meeste andere bedrijven slechts lippendienst werd bewezen: commitment naar klanten, teamwork, hoge eisen stellen, opleiden van personeel. Maar bovenal zichzelf houden aan de hoge eisen. De sleutel tot succes is niet het systeem van het bedrijf, maar het karakter en de vaardigheden van de individuele manager.
De lezer vindt specifieke aanbevelingen voor actie in navolging van managers en werknemers van 'superhelden'-bedrijven; hoe je een energieke werkomge-ving cre t, een excellente standaard instelt, mensen opleidt en gewoon plezier hebt - allemaal krachtige technieken tot winstverbetering.