Samenvatting
Communicatie over zin en levensvragen begint bij een ontmoeting waarin je met innerlijke ruimte luistert. Die innerlijke ruimte reikt uit naar zowel de ander als jezelf. Het vraagt om tegelijkertijd bij de ander en bij jezelf zijn. Lukt het je om naar de ander als ander te luisteren? De eigenheid in ervaren, houding, intonatie en betekenisgeving te ontvangen op een open, aandachtige, betrokken en terug-leunende wijze? Om zo al luisterend bij te dragen aan ordening, keuzes, betekenisgeving? Wat aan angst, oordeel of behoefte staat het luisteren naar de ander als ander in de weg? Lukt het je om zelf-reflectief bij de ander betrokken te zijn en samen de betekenis van feiten en emoties uit te diepen of uit te reiken naar iemands identiteit en krachtbronnen? Het eerste deel van dit boek beschrijft de training in ‘luisteren met ruimte’, zoals die de afgelopen jaren gestalte heeft gekregen. Zingevingscommunicatie reikt verder dan persoonlijke ontmoeting. Vaak is rapportage gewenst, gericht op transmurale samenwerking. Het tweede deel van het boek bevat een soort woordenboek van 28 zingevingsthema’s, uitgewerkt in de Werkgroep ‘Geestelijke verzorging en elektronisch patiëntendossier’ van de Vereniging van Geestelijk Verzorgers. De ambitie: een model vormen voor de rapportage in alle werkvelden waar begeleiding inzake zin en levensvragen plaatsvindt. De beschreven thema’s kunnen ook gebruikt worden in intervisie en interprofessioneel leren. Echter, ze kunnen niet sec te berde worden gebracht. Ze veronderstellen het zorgvuldig luisteren met ruimte, naar de kwetsbare medemens, naar je collega’s in zorg en welzijn, naar jezelf.