€ 44,00

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Luchthavenontwikkeling Curaçao 1913 - 1976 HATO

Rudy Sprock • Boek • hardback

  • Samenvatting
    "Moge Hij, die winden en stormen gebiedt, degenen die
    hier in en uitgaan zegenen, opdat zij steeds veilig hun woonplaatsen bereiken.
    En hiermede verklaar ik, dit stationsgebouw van het vliegveld Hato - Curaçao te zijn geopend".

    Slotwoorden van de openingsrede van gouverneur dr. Petrus Albertus (Piet) Kasteel. 3 maart 1947
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 287
    Uitgeverij : Rudy Sprock
    ISBN : 9789990453126
    Datum publicatie : 08-2021
  • Inhoudsopgave
    Inhoudsopgave

    Hoofdstuk:
    Inhoudsopgave
    Woord vooraf
    1 Een vliegenier en het Waaigat op een donderdag in november 1913
    2 Hoog bezoek (1923)
    3 Sociedad Colombo Alemana de Transportes Aéreos (SCADTA)
    4 Vestiging SCADTA op Curaçao (1925)
    5 Charles Lindbergh op Curaçao (1929)
    6 Caraïbische Vliegdienst Onderneming/Caribbean Flying Service (CFS), 1934
    7 Hato, het allereerste begin (1928)
    Albert Plesman en KLM
    Anton Herman Gerard “Anthony” Fokker
    De beroemde Fokker F-18
    De Snip, het laatste technische hoogstandje van de KLM TD op Waalhaven
    Jan Hondong (van de Snip) met zijn echtgenote naar de West
    De “Oehoe”/”Oriol”
    De “Duif”
    “Duif” in Venezuela teruggevonden
    Bergingsexpeditie naar Fokker in jungle Venezuela
    8 Uitbreiding
    9 Eerste KLM-lijndienst Curaçao-Suriname, 4 september 1939
    10 Eerste lustrum kerstvlucht Snip (1939)
    11 Aeroclub Curaçao (1938)
    Eerste Lustrum Aeroclub Curaçao
    12 De Tweede-Wereldoorlog-jaren
    13 De Douglas DC-5, de minst bekende DC
    14 Bezoek kroonprinses Juliana aan Curaçao (1944)
    15 KLM 25 jaar jong en bezoek van Albert Plesman
    16 Herstel vliegverbindingen Nederland-Curaçao en New York (1945)
    17 Onderhoud KLM-vliegtuigen op Hato, Curaçao
    18 Het nieuwe stationsgebouw luchthaven Hato (1947)
    19 Luchtreus op Hato, zondag 23 februari 1947
    20 Het einde van legendes
    21 St. Nicolaasgeschenk voor de luchtvaart (1951)
    22 Vliegtuigsquadron (VSQ) 1 permanent op Hato gestationeerd (1952)
    23 Luchtvaartdienst van de Nederlandse Antillen op eigen benen (1953)
    24 Nieuw KLM-hoofdkantoor (1954)
    25 Hydrant Fuelling vervangt tankwagens op Hato (1955)
    26 Verbetering Plesman Luchthaven kostte ruim 1¼ miljoen gulden (1956)
    27 Grondige verbouwing stationsgebouw Albert Plesman Luchthaven (1958)
    28 Dr. Albert Plesman herdenking op de luchthaven (1958)
    29 KLM 40 jaar jong (1959)
    30 Grandioos vliegfestijn op Hato en de Jeugd Luchtvaartbrigade (1959)
    31 Eerste (*) straalverkeersvliegtuig (geregelde dienst) op Hato (1961)
    32 Venezolanen vochten op vliegveld Hato (1961)
    33 Kosmonaut Sovjet-Unie op Hato (1961)
    34 Geschiedenis (vliegtuigkaping) herhaalt zich (1961)
    35 Uitbreiding stationsgebouw (1962-1964)
    36 Platform van luchthaven Hato wordt uitgebreid (1964)
    37 Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij (1964)
    Miguel Pourier en ALM
    Eerste kaping ALM-vliegtuig, 24 januari 1970
    Fatale ALM vlucht LM 980
    Tweede kaping ALM-vliegtuig, 12 mei 1970
    Derde kaping DC-9 eindigt zonder bloedvergieten
    ALM verloor ook gezagvoerder bij vliegtuigongelukken
    Pourier en RvC zeggen Kitland Chong de wacht aan
    Ronnie Rens sr. verwoordde dit uitstekend
    Overname aandelen ALM en faillissement ALM/DCA
    Onvermijdelijke rechtsgevolgen van een zogenaamde ‘doorstart ’van DCA, onder de naam “Curaçao Airlines”
    Aandacht in Nederlandse pers voor teloorgang DCA
    Deel 1: Verstrengeld en verloren
    Deel 2: Supermario op de Antillen
    38 Bouw DC-9 Hangaar
    39 Verbetering luchthaven van Curaçao (1970)
    Bouw nieuwe verkeerstoren
    40 AeroCargo NV opgericht (1970)
    41 Feestelijk welkom van eerste jumbo (1971)
    42 Luchthaven Curaçao moderniseert (1973)
    43 Een luchtvaartpionier ‘pur sang’, Henri Carl Marie Hakkenberg van Gaasbeek
    44 Reorganisatie Vliegbasis Hato (1974)
    45 Wisseling van de wacht
    46 1 augustus 1976
    47 Hulde aan Fred Fischer
    Literatuur
    Geraadpleegde bronnen op het internet
  • Reviews (8,5 uit 1 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    14-02-2022
    Zeer waardevol boek
    Uitvoerig beschreven geschiedenis van de luchtvaart op Curacao (en de overige Antillen) en in het bijzonder de omwikkeling van het luchthavengebouw op het vliegveld van Hato. Met honderden prachtige (vliegtuig)foto's van onder andere de bekende Curacaose fotograaf Fred Fisher. Ook de ontwikkeling van KLM West Indisch bedrijf komt natuurlijk ruim aan de orde. Een must-have voor luchtvaartenthousiastelingen.


    Geplaatst door uit Utrecht , leeftijd 70+
    Waardeert het boek met een 8.5 uit 10

€ 44,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

1

Een vliegenier en het Waaigat op een donderdag in november 1913

De vraag ‘wanneer Curaçao voor het eerst kennis maakte met een vliegtuig’ is makkelijk te beantwoorden, omdat het uitvoerig staat beschreven in de Amigoe di Curaçao (Nederlandstalige krant van Curaçao) van 22 november 1913. En toch zijn er velen, die denken dat het op 18 augustus 1923 is geweest, waaronder zelfs de zeer gewaardeerde oud-hoofdredacteur van de Amigoe di Curaçao (AMIGOE), de heer Norbert Hendrikse (1 april 1937–27 mei 2010). In zijn publicatie “De eerste vliegtuigen op Curaçao” vermeldt hij het volgende:

“Curaçao maakte op 18 augustus 1923 kennis met de luchtvaart, toen twee Amerikaanse watervliegtuigen (hydroplanes) uit Aruba hier aankwamen. Boven het St. Elisabeth Gasthuis aan het Rif scheerden de vliegtuigen langs op een hoogte van honderd meter, richting Fort Nassau.”
En ook:
“De eerste luchtreizigers waren gouverneur mr. Brantjes en de Apostolisch Vicaris Mgr. Vuylsteke.”

Beide stellingen zijn echter niet correct. Aangezien bij het onderschrift vermeld staat, dat de heer Hendrikse zijn gegevens gehaald heeft uit “Curaçao van kolonie tot autonomie” van Johan Hartog, betekent dit dat ook Johan Hartog het niet bij het rechte eind heeft gehad. Curaçao maakte n.l. reeds op donderdag 20 november 1913 kennis met het fenomeen ‘vliegtuig’ en niet pas op 18 augustus 1923. De eerste Curaçaose luchtreiziger was ook niet gouverneur Brantjes en evenmin vond het evenement in 1923 plaats. Als eerste passagier vloog mee de procureur-generaal mr. John B. Gorsira op 28 maart 1925, tijdens een demonstratievlucht. Hem komt de eer toe, de allereerste luchtpassagier te zijn op de toenmalige Nederlandse Antillen. Op woensdag 8 april 1925 begon de Dornier ‘Pacífico’ met rondvluchten en als eerste stapte toen in gouverneur N.J.L. Brantjes, met zijn dochter Wally en enige andere jongedames. Mgr. Vuylsteke was die dag ook van de partij.

Hetgeen de AMIGOE van 22 november 1913 over de kennismaking met een vliegtuig schreef, was als volgt:
“Een hoogst memorabel feit, dat niet verloren mag gaan voor de geschiedenis. Ook Curaçao heeft zijn vliegweek gehad! Hoe heerlijk, hoe emotievol, hoe ultra-modern! Er zou gevlogen worden, eerst Zondag, toen Dinsdag, daarna weer Woensdag en eindelijk Donderdagmorgen om 8 uur, om 10 uur, in den namiddag om vijf uur. U ziet, de Curaçaosche vliegweek was compleet. Het vliegtuig was een ouderwetse eendekker, zooals indertijd gebruikt door den beroemden Blériot toen hij voor ’t eerst ’t Kanaal overvloog, ’t is een hompie-dompie doosjes-systeem en niet zoo’n nieuwe met vleugels zooals Jan Olieslager tegenwoordig gebruikt.
Bij bekkenslag werd Zaterdag de vliegdemonstratie van Zondag afgezegd; ’t zou Dinsdag gebeuren. Dinsdagmorgen werd het vliegtuig gemonteerd, elk onderdeel goed gesmeerd, de noodige benzine ingenomen. De motor werd geprobeerd; hij sloeg goed aan, de schroef .............................. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen