Fragment
1
Een vliegenier en het Waaigat op een donderdag in november 1913
De vraag ‘wanneer Curaçao voor het eerst kennis maakte met een vliegtuig’ is makkelijk te beantwoorden, omdat het uitvoerig staat beschreven in de Amigoe di Curaçao (Nederlandstalige krant van Curaçao) van 22 november 1913. En toch zijn er velen, die denken dat het op 18 augustus 1923 is geweest, waaronder zelfs de zeer gewaardeerde oud-hoofdredacteur van de Amigoe di Curaçao (AMIGOE), de heer Norbert Hendrikse (1 april 1937–27 mei 2010). In zijn publicatie “De eerste vliegtuigen op Curaçao” vermeldt hij het volgende:
“Curaçao maakte op 18 augustus 1923 kennis met de luchtvaart, toen twee Amerikaanse watervliegtuigen (hydroplanes) uit Aruba hier aankwamen. Boven het St. Elisabeth Gasthuis aan het Rif scheerden de vliegtuigen langs op een hoogte van honderd meter, richting Fort Nassau.”
En ook:
“De eerste luchtreizigers waren gouverneur mr. Brantjes en de Apostolisch Vicaris Mgr. Vuylsteke.”
Beide stellingen zijn echter niet correct. Aangezien bij het onderschrift vermeld staat, dat de heer Hendrikse zijn gegevens gehaald heeft uit “Curaçao van kolonie tot autonomie” van Johan Hartog, betekent dit dat ook Johan Hartog het niet bij het rechte eind heeft gehad. Curaçao maakte n.l. reeds op donderdag 20 november 1913 kennis met het fenomeen ‘vliegtuig’ en niet pas op 18 augustus 1923. De eerste Curaçaose luchtreiziger was ook niet gouverneur Brantjes en evenmin vond het evenement in 1923 plaats. Als eerste passagier vloog mee de procureur-generaal mr. John B. Gorsira op 28 maart 1925, tijdens een demonstratievlucht. Hem komt de eer toe, de allereerste luchtpassagier te zijn op de toenmalige Nederlandse Antillen. Op woensdag 8 april 1925 begon de Dornier ‘Pacífico’ met rondvluchten en als eerste stapte toen in gouverneur N.J.L. Brantjes, met zijn dochter Wally en enige andere jongedames. Mgr. Vuylsteke was die dag ook van de partij.
Hetgeen de AMIGOE van 22 november 1913 over de kennismaking met een vliegtuig schreef, was als volgt:
“Een hoogst memorabel feit, dat niet verloren mag gaan voor de geschiedenis. Ook Curaçao heeft zijn vliegweek gehad! Hoe heerlijk, hoe emotievol, hoe ultra-modern! Er zou gevlogen worden, eerst Zondag, toen Dinsdag, daarna weer Woensdag en eindelijk Donderdagmorgen om 8 uur, om 10 uur, in den namiddag om vijf uur. U ziet, de Curaçaosche vliegweek was compleet. Het vliegtuig was een ouderwetse eendekker, zooals indertijd gebruikt door den beroemden Blériot toen hij voor ’t eerst ’t Kanaal overvloog, ’t is een hompie-dompie doosjes-systeem en niet zoo’n nieuwe met vleugels zooals Jan Olieslager tegenwoordig gebruikt.
Bij bekkenslag werd Zaterdag de vliegdemonstratie van Zondag afgezegd; ’t zou Dinsdag gebeuren. Dinsdagmorgen werd het vliegtuig gemonteerd, elk onderdeel goed gesmeerd, de noodige benzine ingenomen. De motor werd geprobeerd; hij sloeg goed aan, de schroef ..............................
×