Samenvatting
Liefde Werkt. De menselijkheid terug in organisaties In de westerse samenleving draait het in bedrijven en organisaties al veel te lang en veel te veel om de winstcijfers en de aandeelhouders. Het is tijd om de mensen weer centraal te stellen. Om de mensen echt te zien, echt om je mensen te geven. Medewerkers, klanten én relaties. De huidige tijd vol onvoorspelbare veranderingen vraagt om een andere manier van kijken naar werk. Meer dan ooit missen mensen zo’n centrum dat zorgt voor gezamenlijkheid en verbinding. Dat zoeken we in clubs, in gezamenlijke interesses. We hebben behoefte aan houvast, aan een nieuw verhaal. Een gedeeld beeld over waar we met elkaar naar toe willen, dat ons opnieuw richting geeft. Dat geldt in het algemeen, het geldt voor individuen en het geldt zeker ook voor bedrijven. Liefde is daarbij het sleutelwoord. Het is een kans voor bedrijven om van medewerkers en klanten echte ambassadeurs te maken. Op voorwaarde dat de liefde wederzijds is, en geen windowdressing of lovewashing. Helaas is het woord liefde op zijn minst enigszins besmet geraakt in een zakelijke context. Gebruik het woord liefde in combinatie met werk en grote kans dat mensen gaan gniffelen: ‘Haha, een relatie met je collega zeker.’, of ze denken aan #metoo. Dat is nu net niet het soort liefde waar je aan moet denken bij liefde in een zakelijke context. Maar waar moet je dan wel aan denken? Dat legt Annemieke Mintjes helder uit in haar boek. Ze legt uit wat liefde in een zakelijke context is en deelt het Manifest van de Liefde met acht centrale uitgangspunten voor een andere manier van doen en denken. Het boek bevat inspirerende praktijkvoorbeelden van bedrijven en mensen die al met liefde werken, zoals Britt Breure van AFAS, Ome Willem Edwin Rutten en CFO Jorissa Neutelings van ABN AMRO. Mintjes geeft bovendien praktische handvaten voor hoe je met liefde in een organisatie aan de slag gaat, onder andere in de vorm van een compleet werkblad en geeft bovendien volop praktische tips en suggesties voor werkvormen.
Aan de slag met liefde Er is geen thema zoveel besproken, bezongen en beschreven als de liefde. Maar het is een woord dat we niet graag gebruiken als we het over werk hebben. Best gek als je bedenkt hoeveel uren we in ons leven werkend doorbrengen. Wat wij doen en denken wordt gestuurd door waar we om geven en wat we belangrijk vinden. Eigenlijk: liefde. En dat houdt niet op bij de grens tussen zakelijk en privé. Liefde geeft ons een raamwerk van uitgangspunten en doelen waardoor we het aandurven ons leven te leven. Door van dingen te houden, kunnen we onze doelen bereiken. Als we nergens van zouden houden, dan zou niets echt waarde hebben in het leven. Dat geldt net zo goed in een zakelijke setting. Mensen die van hun werk houden presteren beter. We weten het eigenlijk wel: het zijn de mensen zijn die het verschil maken in organisaties. Toch handelen we daar vaak niet naar. Daarom is het zo belangrijk om liefde op de agenda te krijgen, juist nu. Liefde Werkt laat je kennismaken met diverse thema’s rondom liefde en werk, en je krijgt praktische handvaten zodat je meteen met liefde aan de slag kunt. Een must voor iedereen die vindt dat het de hoogste tijd is voor meer menselijkheid in organisaties. NUR 801 Liefdewerkt.frl