€ 38,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Liberalen liegen ook

Macht, geld en de schurken

N.A. van Velzen • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Heeft de wereld een andere leiding en perspectief nodig? Een wereld waar geen misbruik wordt gemaakt van het menselijk leven. Er staan geen lieden op het podium die harmonieus en gerechtvaardigd de mens kunnen en willen dienen. Zijn het dan toch de potentaten, de banken en de instituties die het wel en wee van de mens bepalen?

    De vrijheid van de Nederlander wordt beperkt omdat de overheid tot achter de voordeur de woonkamer binnendringt. De overheid moet zich terugtrekken uit het domein van de burgers en geen maatregelen treffen die verstikkend zijn. Het gevaar is niet ondenkbeeldig dat de overheid gebruik maakt van hedendaagse technieken om de burgers te volgen en te bestraffen. Evenzo maken democratisch gekozenen en ondemocratisch gekozenen gebruik van deze ontwikkeling en eigenen ongebreidelde macht naar zich toe, waardoor de vrijheid van het individu in het geding komt.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 344
    Uitgeverij : Van Velzen
    ISBN : 9789464068450
    Datum publicatie : 06-2021
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord
    1 Liberalisme
    2 Democratie
    3 Religies
    4 Het Nederlandse bestuur
    5 Internationaal besturen
    6 Macht geld en de schurken
    7 De media
    8 Immigranten en vluchtelingen
    9 Leefomgeving
    10 Discriminatie en rassengekloot
    11 De klokkenluiden
    Epiloog
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 38,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Fragmenten:
Vrijheid van meningsuiting
Voltaire sprak, “ik ben het niet eens met wat u zegt en ik zal uw recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen”. Consequent was hij niet, omdat de vrijheid van meningsuiting voor hemzelf was bedoeld. Als de mening van een ander niet beviel dan deinsde hij er niet voor terug om (via derden) censuur toe te passen en liet hij eventueel zijn tegenstanders opsluiten. Vrij vertaald, ”je mag zeggen wat je wil, als ik er maar geen last van heb”.

Discriminatie is in beginsel toegestaan.
Opruiing is in beginsel toegestaan.
Haatzaaiing is in beginsel toegestaan.
Geestelijke wreedheid is in beginsel toegestaan.
Intimidatie is in beginsel toegestaan.
Fatsoen is de factor, die hiervoor de grenzen aangeeft en afkeurt.

Vrijheid van meningsuiting is een grondrecht dat tot het uiterste moet worden toegepast, zodat de burger gerechtigd is te allen tijde te zeggen wat hij vindt. Elke burger is vrij om zijn mening te geven, via woord, geschrift en beeldende uitingen. De ruimte tot interpretatie van dit gedachtegoed is veelomvattend. Daarom is er constant aandacht nodig om dit gedachtegoed te beschermen. Daarbij moet gewaakt worden voor interpretaties die de vrijheid van meningsuiting beperken.

Moeten liberalen de vrijheid van meningsuiting beperken? En het aanvaardbaar vinden dat onder andere opruiing, godslastering, haatzaaiing en aanstootgevende beeldende kunsten voor strafvervolging in aanmerking komen? Dat zou een slechte keuze zijn.

Fatsoen
Het liberalisme is gebaseerd op de beginselen, vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid. Gemist wordt fatsoen, ongeacht de latente aanwezigheid hiervan in een aantal beginselen. Aan deze al decennia genoemde en gebruikte beginselen behoort ook de norm ‘fatsoen’ te worden toegevoegd. Omdat er vele uitspraken en meningen in de samenleving worden geuit die onnodig kwetsend zijn. Ondanks het grote goed van de vrijheid van meningsuiting is het gepast jezelf beperkingen op te leggen. Hierbij speelt verdraagzaamheid een belangrijke rol. In dit kader zou de norm fatsoen een belangrijke rol kunnen spelen. Niet als strafbare wetgevende regel, maar te gebruiken als een opvoedende norm en door erop te wijzen dat kwetsende uitspraken, beeldende uitingen en meningen niet passen in een gecultiveerde samenleving.

De mens verkeert in onzekerheid en vraagt zich af wat is mijn lot? Religies proberen een mens onderdak te verschaffen. Een religie vegeteert op de voedingsbodem van angst. Daar ligt het probleem. Er is maar één ding zeker en dat is dat een mens tot stof zal vergaan.

Het Akkoord van Parijs (klimaatakkoord)
Het akkoord is ondertekend op 12 december 2015 en is inwerking getreden op 4 november 2016. De overeengekomen afspraken zijn niet bindend en sancties kunnen niet worden uitgevoerd.
Het akkoord is zeer ambitieus. Waarbij de vraag gesteld dient te worden of de doelstellingen door de ondertekenaars worden nagekomen. Daarbij is van groot belang of er bereidheid is om de financiering van die doelstellingen te aanvaarden en uit te voeren. Gaat de financiering ten koste van de veiligheid, infrastructuur, gezondheidszorg en een ongecompliceerde leefbaarheid? Daaronder kan verstaan worden het zicht op de natuur, het zicht op het polderlandschap en de lust van een vredige woonplek. In plaats van een landschap bedekt met glinsterde panelen, het kijken naar een ondoordringbaar bos van zilvergrijze palen en het snerpende geluid van molenwieken.
De keuzes die worden gemaakt, daarvan is de uitkomst onvoorspelbaar. Het gevolg is het niet uitvoeren van de doelstellingen of uitstel.

Het Akkoord van Parijs is het zoveelste utopische verlangen dat niet zal slagen. Zoals de ideeën van Marx, Hitler, Lenin en Mao. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen