Samenvatting
Goed kunnen lezen is een voorwaarde voor succesvolle deelname aan het onderwijs en aan de maatschappij. Hieraan ligt het technisch leren lezen ten grondslag. De boeken Lezen in groep 4 en Lezen in groep 5 zorgen voor een stevige basis van deze vaardigheid. De boeken sluiten aan bij de principes van de methodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen. De opzet van de boeken is net als ZLKLS doelgericht en sober. De kern is kinderen door nauwkeurige instructie van de leerkracht en met de juiste oefeningen succesvol te leren lezen. In het algemene deel voor de leerkracht wordt de beoogde lesopbouw en de samenhang met begrijpend lezen, spelling en woordenschat verhelderd. In dit deel is er ook veel aandacht voor toetsing en het bepalen van het doorleesniveau van leerlingen, zodat ze niet op een te laag niveau leesinstructie en boeken aangereikt krijgen. Het oefenmateriaal voor leerlingen bestaat uit leesbladen met woorden van alle categorieën, die per blad geïsoleerd worden aangeboden. De woorden zijn net zo geordend als bij het spellingonderwijs, zodat lezen als het ware een voorschotbenadering vormt voor spellen. Bij elk leesblad hoort een verhaal, waarin de woorden van het leesblad in context voorkomen. Zo treedt transfer op van de aangeleerde woorden. Deze derde druk van Lezen in groep 4 en Lezen in groep 5 is geactualiseerd en uitgebreid. Zo zijn er uitgewerkte lesschema’s aan de leerkrachtdelen toegevoegd, waarin van week tot week staat wat je in de instructieles aan bod laat komen.