Samenvatting
Daders en slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog blijven ons beroeren. Hoe was en is het mogelijk dat gewone burgers op korte tijd veranderen in nazi’s? Hoe geven we deze herinneringen door aan de volgende generatie? De verhalen van in Vlaanderen opgepakte onschuldigen kunnen ons nu nog inspireren. Hun pijnlijk lijden in een uitzichtloze situatie krijgt een actuele betekenis als we als samenleving lessen trekken uit dit verleden. Jonge leerkrachten deden onderzoek naar daders en slachtoffers en getuigden over hun leven op herinneringsplekken tijdens pakkende inleefreizen. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende levensverhalen en reflecties van jonge leerkrachten. Het is een pleidooi voor verdraagzaamheid en voor bewuster omgaan met de diversiteit in onze samenleving en in onze instellingen. "Door de didactiek van het inleven en het reflecteren kan je met je klas, school, organisatie aan de slag met herinneringseducatie. Het verleden kritisch onderzoeken dwingt ons tot nadenken en kleurt ons collectief bewustzijn." Samensteller Rudi Boelen is docent Herinneringseducatie en bibliothecaris in de lerarenopleiding van de UCLL en coördineerde dit project.