Samenvatting
Wat als iemand ‘te veel’ is voor zijn of haar omgeving of zichzelf? Te slim, te beweeglijk, te emotioneel, zich te veel laat meeslepen door wat hij ziet of hoort, en/of een overactieve verbeelding heeft? Dat kan belastend zijn en tot frustraties of zelfs (psycho)neuroses leiden. De hoofdstukken in dit boek laten aan de hand van de theorie van positieve desintegratie van Kazimierz Dabrowski zien dat dit uitingen van een bijzondere aanleg en begaafdheid kunnen zijn. De auteurs leren ouders, verzorgers, leraren en andere professionals om deze signalen te herkennen en hierop hun begeleiding af te stemmen om individuen met deze en andere talenten te helpen hun potentieel te ontplooien. Dabrowski’s concepten van de hyperprikkelbaarheden en positieve desintegratie zijn behulpzaam bij het begrijpen van de gedragingen van sommige begaafde kinderen en volwassenen die anders onverklaarbaar zouden schijnen. Steven I. Pfeiffer, Ph.D., ABPP hoogleraar en directeur klinische training, Florida State University Een gedetailleerd en waardevol perspectief op intensiteit in alle levensstadia. De hoofdstukken over de adolescentie zouden verplicht leesvoer voor ouders, leraren en counselors moeten zijn. Prof. dr. Miraca U.M. Gross, directeur, Gifted education research, resources and information centre (gerric), Universiteit van New South Wales, Sydney, Australië