Samenvatting
In dit boek licht Hattie zijn ideeën toe voor leraren. Hij gaat in op de vraag: hoe maak je als leraar het leerproces zichtbaar? Bekijk je onderwijs eens door de ogen van je leerlingen, stelt Hattie. Weten zij wat ze aan het leren zijn? En weten ze ook hoe ze het leerdoel kunnen bereiken? Deze uitgave laat zien hoe je dat voor elkaar kunt krijgen en waarom je dat zou doen. De ideeën van Hattie zijn de afgelopen jaren omarmd door duizenden onderwijsinstellingen en leraren, zowel in Nederland als in het buitenland. Leren zichtbaar maken is verplichte kost voor elke leraar of student die een evidence-based antwoord wil hebben op de vraag hoe we de prestaties op school kunnen verbeteren.
Wat werkt echt in het onderwijs? Welke ingrepen zijn effectief, en hoe groot is het effect op de leerresultaten?
John Hattie bestudeerde vele meta-analyses van onderwijsonderzoek (waarbij wereldwijd miljoenen leerlingen betrokken zijn) om antwoord te krijgen op die vraag. Zijn bevindingen verwerkte hij in zijn baanbrekende pleidooi voor Visible Learning: maak het leren zichtbaar voor de leerlingen. In dit boek licht Hattie zijn ideeën toe voor leraren. Hij gaat in op de vraag: hoe maak je als leraar het leerproces zichtbaar? Bekijk je onderwijs eens door de ogen van je leerlingen, stelt Hattie. Weten zij wat ze aan het leren zijn? En weten ze ook hoe ze het leerdoel kunnen bereiken? Deze uitgave laat zien hoe je dat voor elkaar kunt krijgen en waarom je dat zou doen.
De ideeën van Hattie zijn de afgelopen jaren omarmd door duizenden onderwijsinstellingen en leraren, zowel in Nederland als in het buitenland. Leren zichtbaar maken is verplichte kost voor elke leraar of student die een evidence-based antwoord wil hebben op de vraag hoe we de prestaties op school kunnen verbeteren. "Het is de grote verdienste van Hattie dat hij op empirische gronden niet alleen laat zien hoe belangrijk een leraar is, maar wát van een leraar belangrijk is: hoe hij over zijn taak en zijn leerlingen denkt en hoe kritisch hij tegenover zijn eigen rol en invloed kan staan. Dit veelomvattende boek brengt de lezer naar de essentie van het beroep: je leerlingen begrijpen, begrijpen hoe zij gemotiveerd zijn en hoe zij leren. Dat vraagt dialoog met je leerlingen en feedback. Maar ook met je collega’s."
Luc Stevens, Emeritus hoogleraar orthopedagogiek, Algemeen directeur NIVOZ "John Hattie’s boek Visible Learning is de neerslag van ruim 15 jaar onderzoek naar 816 meta-analyses van onderwijsonderzoek. Op basis van de resultaten van 62.169 studies met ruim 83 miljoen deelnemers bespreekt, beoordeelt en rangschikt Hattie de e¬ffecten van 138 factoren die invloed kunnen uitoefenen op het (beter) leren. In dit boek richt Hattie zich rechtstreeks tot de belangrijkste mensen in het onderwijs - de leraren - en geeft hen de mogelijkheden om de uitkomsten van zijn onderzoek direct in de praktijk toe te passen.
Prof. dr. Paul A. Kirschner, Hoogleraar Onderwijspsychologie i.h.b. Leren en Cognitie, Open Universiteit "Met zijn publicaties over Leren zichtbaar maken werd prof. John Hattie een van de toonaangevende onderwijswetenschappers in de wereld. Wat maakt deze publicaties zo belangrijk? Ze laten vanuit evidence-based onderzoek zien wat daadwerkelijk effect heeft in het onderwijs en waarvan de leerling wel of niet profiteert. Leren zichtbaar maken ondersteunt scholen bij de invulling van hun onderwijs vanuit de optiek: wat is goed voor het leren van de leerlingen?
Dr. Kees Vernooij