Samenvatting
Met dit boek willen we leraren (in opleiding) laten lezen, zien en ervaren hoe zij drie belangrijke modellen uit het protocol ERWD kunnen gebruiken om goede rekenlessen te verzorgen. Met de modellen krijgen leraren greep op de opbouw van leerlijnen, de bijpassende rekendidactiek en de wijze waarop je de rekenvaardigheid van leerlingen in kaart kan brengen.
Door af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, wordt voorkomen dat leerlingen rekenproblemen ontwikkelen. Het model hoofdfasen in de leerlijn, het handelingsmodel en het drieslagmodel worden in drie aparte hoofdstukken uitgewerkt. Met opdrachten, vragen en casussen wordt steeds de link naar de beroepspraktijk van de leraar gelegd.
Leren rekenen, ook als het moeilijk wordt... Werken met de modellen uit het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie biedt handvatten om je rekenwiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de ontwikkeling van je leerlingen en verstandig om te gaan met de methode.
Bij het boek hoort een website met aanvullend materiaal zoals filmfragmenten, voorbeelden, verwijzingen naar waardevolle websites en oefenopdrachten.
Een klankbord van pabo-docenten beoordeelde de inhoud. Een van hen schreef: 'Ik word blij van dit boek. De studenten kunnen zo aan het werk achter het bureau en daarna naar de praktijk om het zelf nog eens in het echt doen.'
Cathe Notten is zelfstandig onderwijsadviseur. Zij is hoofdredacteur van het tijdschrift voor rekenwiskunde-onderwijs Volgens Bartjens en verzorgt begeleiding en nascholing van leraren in het basisonderwijs op het gebied van rekenwiskunde-onderwijs.
Bronja Versteeg is zelfstandig onderwijsadviseur. Ze begeleid (s)bo en so scholen bij de versterking van hun rekenonderwijs, verzorgt trainingen rond het protocol ERWD en is rekenexpert voor School aan Zet.
Lisanne Martens is zelfstandig onderwijsadviseur, auteur en docent. Ze adviseert basisscholen en doet auteurswerkzaamheden op het gebied van rekenen. Ook is ze werkzaam als docent rekenen in het MBO.