Samenvatting
In dit boek worden de bouwstenen van het programmeren in het algemeen en het objectgeoriënteerd programmeren in het bijzonder aangereikt op maat van leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Spelenderwijs verdiepen we ons via de educatieve programmeeromgeving BlueJ in de programmeertaal Java. De controlestructuren, zoals selectie en iteratie, komen pas aan bod wanneer dit nodig is en staan niet los van het objectgeoriënteerd programmeren. Naast objecten die samenwerken krijgen overerving, polymorfisme en abstractie een belangrijke plaats in dit boek.In de derde editie van dit boek werden een aantal concepten zoals cohesie, het opwerpen van exceptions en lezen van en schrijven naar een persistente locatie toegevoegd. De appendices met aandacht voor debugging en unit testing werden aangevuld met een appendix over getallen types, de Math klasse en typecasting.Leerkrachten vinden in de downloadsectie een handleiding met oplossingen bij de oefeningen.Leren programmeren, een objectgeoriënteerde aanpak, Java in BlueJ is een aanrader voor elke leerling die zich wil voorbereiden op het eerste jaar van een richting Informaticawetenschappen in het hoger onderwijs. De voorbeeldprojecten en oefenprojecten vind je in de downloadsectie.