Samenvatting
Sinds de vorige editie van Leren en onderwijzen in 2012, heeft de onderwijswereld niet stilgestaan. Deze zevende, herziene uitgave weerspiegelt de recente evoluties in het onderwijs, vanuit het oorspronkelijke uitgangspunt. Het boek biedt een algemene didactiek die de bredere pedagogische uitgangspunten van het onderwijs, de psychologische en sociologische achtergronden en de algemene resultaten van onderwijsonderzoek verduidelijkt. De auteurs verwerkten in deze nieuwe editie heel wat recente inzichten en ontwikkelingen. Zo bevat het hoofdstuk over de beginsituatie de nieuwe kijk op intelligentie en motivatie en krijgen digitale bronnen een plaats in zowel het deel over leerinhouden als media. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar differentiatie. Bovendien maakt een apart hoofdstuk over de leraar als opvoeder dit boek uniek. Leren en onderwijzen is bedoeld voor zowel geïntegreerde als specifieke lerarenopleidingen, en kan ook gebruikt worden als zelfstudiepakket. Naast de talrijke voorbeelden en taken in het boek, zijn extra oefeningen beschikbaar op het online leerplatform Sofia. Daar voorzien de auteurs ook in een kenniskring voor collega-docenten waarin ze hun inzichten, achtergronden en ervaringen delen. OVER DE AUTEUR Roger Standaert doceerde comparatieve pedagogiek aan de Universiteit Gent en was voordien lerarenopleider en begeleider bij de vernieuwing van het secundair onderwijs. Hij verrichtte pionierswerk bij de invoering van de eindtermen, waarvoor hij de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap ontving. Hij is actief als onderwijsexpert in diverse nationale en internationale projecten. Firmin troch is licentiaat in de Pedagogische Wetenschappen en was directeur van een schoolbegeleidingsdienst. Nadien was hij schooldirecteur en docent aan de lerarenopleiding. Hij was ook jarenlang hoofdredacteur van het tijdschrift Impuls voor onderwijsbegeleiding. Inge Peeters is licentiaat in de Pedagogische Wetenschappen en werkt als docent in de lerarenopleiding. Ilse Stroobants is licentiaat in de Pedagogische Wetenschappen en werkt als docent in de lerarenopleiding en als directeur in het secundair onderwijs.