Samenvatting
UITGEVER Formaat boek 19x24 Aantal drukgangen omslag 4 Bindwijze Hardcover Aantal pagina’s 500 WEBSHOP 1. Praktische info: Wat moet een docent écht weten over dit boek? Benoem 3 à 4 punten (richtlijn: max. 15 woorden per punt) : - Wat maakt het boek uniek? - Grootste voordeel voor de docent/student? - …? 2. 1e editie: Waar gaat het boek over? En welke voordelen biedt het boek de docent en student? (Richtlijn: max. 5 zinnen.) Herziening: is er belangrijke nieuwe informatie die moet worden uitgelicht? Anders gebruiken we informatie uit de vorige editie als input voor de nieuwe tekst. (Richtlijn: max. 5 zinnen.) 3. 1e editie: Wat maakt dit boek zo uniek? (Richtlijn: max. 5 zinnen.) Herziening: Wat is de belangrijkste wijziging ten opzichte van de vorige editie? Benoem de meest relevante informatie! (Richtlijn: max. 5 zinnen.) 4. Eventueel een quote van de auteur over waarom zij/hij juist dit boek geschreven heeft (max 20 woorden). “In mijn colleges miste ik een boek dat ….” • Al ruim veertig jaar het meest gebruikte communicatiehandboek in het hoger onderwijs; • biedt een stevige kennisbasis en volop mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te oefenen; • aansprekend geïllustreerd en voorzien van uitgebreide digitale ondersteuning. Volgens het nieuwe wetsvoorstel Taal en Toegankelijkheid moeten universiteiten en hogescholen zich nadrukkelijker gaan richten op de bevordering van de uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands van hun studenten, zowel in Nederlandstalige als in anderstalige opleidingen. Dat betekent dat studenten over de volle breedte van het hoger onderwijs moeten beschikken over een uitgebreid repertoire aan mogelijkheden om adequaat te communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Om uit dat repertoire steeds de juiste keuzes te maken, is ook goed inzicht in communicatieve situaties noodzakelijk, gebaseerd op kennis van belangrijke begrippen en modellen uit de professionele communicatie. Met Leren Communiceren wordt voor dit alles een stevig fundament gelegd. Dat maakt dit boek onmisbaar voor aankomende en beginnende professionals in elke beroepsgroep. In deze vernieuwde, achtste editie is veel van de vertrouwde opzet en inhoud van Leren Communiceren te herkennen. Maar er zijn ook belangrijke verbeteringen. Zo is er veel aandacht voor strategieën om te overtuigen zonder dat er meteen een beroep op de logica wordt gedaan. Het hoofdstuk over formuleren bevat concrete handvatten voor stijlkeuzes die optimaal aansluiten bij de communicatieve situatie. Nieuw is ook het uitgewerkte voorbeeld van een communicatieplan als een mogelijk beroepsproduct. In het hoofdstuk over tweegesprekken is er speciale aandacht voor het sollicitatiegesprek en voor technieken uit de motiverende gespreksvoering. Opvallend zijn de verwijzingen naar de klassieke retorica. Veel van de adviezen van de toenmalige communicatie-experts, de Griekse en Romeinse retorici, hebben nog niets van hun betekenis verloren. Vanzelfsprekend worden de adviezen van toen steeds toegepast op de communicatie van nu. Gebleven zijn de prachtige illustraties die aan elk hoofdstuk voorafgaan: afbeeldingen van beroemde kunstwerken die verband houden met de inhoud van het boek. Daarmee is Leren Communiceren niet alleen het Nederlandse communicatiehandboek bij uitstek; het is voor de vele gebruikers van binnen en buiten het hoger onderwijs ook een lust voor het oog. 5. Voor welke doelgroep? Voor welke opleidingen is dit boek speciaal geschreven? Prop./hoofdfase? (Richtlijn: max. 3 zinnen) Leren Communiceren richt zich op de volle breedte van het hoger onderwijs. Met dit boek leren studenten hoe ze adequaat kunnen communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. Daarnaast is het boek geschikt voor professionals in allerlei disciplines en beroepen. Het boek kan vanaf de propedeusefase worden ingezet. 6. Digitaal Welke digitale content is er voor studenten? Welke content is er voor docenten? Studiemeister JA/NEE? Toets-op-Maat? JA/NEE? Zo ja, zijn er aparte docentvragen? Studenten vinden in de ondersteunende onlineomgeving onder meer opdrachten, observatieformulieren en kennisclips. Voor docenten staan er onder meer uitwerkingen van de opdrachten en vragen waarmee ze kennistoetsen kunnen samenstellen. Dit boek is ook beschikbaar als e-book via het platform Bookshelf (URL TOEVOEGEN: https://bookshelf.nl/). Zoek het E-ISBN van dit boek » (URL invoegen: https://www.noordhoff.nl/hoger-onderwijs/overzicht-e-isbns) 7. Auteursinformatie Praktijkervaring auteurs Werkzaam in hbo? Detailgegevens opleiding Netwerk/overige professionele werkzaamheden die relevant zijn voor deze titel. (Richtlijn: max. 3 zinnen per auteur) Carel Jansen (1952) is emeritus hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen. Hij werkte als wetenschappelijk medewerker in Twente, als hoofddocent in Utrecht en als hoogleraar in Eindhoven, Nijmegen en Groningen. Jansen werkte als auteur o.a. mee aan Professioneel Communiceren, de Handleidingenwijzer, de Formulierenwijzer en Communicate as a Professional, de Engelstalige versie van Leren Communiceren (7e druk). Aline Douma (1993) is promovenda aan de afdeling Engelse Taal en Cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen. Naast haar onderzoeksactiviteiten is ze redactieassistent van het vaktijdschrift Studies in the Age of Chaucer. Eerder verzorgde ze de eindredactie van Creativiteit in Communicatie en Basisboek Journalistiek en werkte ze mee aan Communicate as a Professional. Joyce Karreman (1975) is docent aan de Universiteit Twente bij de opleiding Communication Science. Ze heeft artikelen gepubliceerd in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften en is redactielid van het tijdschrift IEEE Transactions on Professional Communication. Karreman was co-auteur van het boek Tekstanalyse: Methoden en Toepassingen. Jan Ravesteijn (1953) is adviseur en opleider. Hij participeert sinds 2010 als zelfstandig ondernemer in Gilde Vakmanschap. Die organisatie richt zich op de vakbekwaamheid van professionals in de sociale sector. Daarnaast doet hij voor gemeenten en maatschappelijke organisaties beleids- en organisatieadvieswerk, vaak gericht op het verbeteren van klantgericht werken.