Samenvatting
In een integraal kindcentrum (IKC) staat zowel de pedagogische als de didactische ontwikkeling van kinderen centraal. Diverse disciplines werken samen met als doel een optimale ontwikkeling van alle kinderen van 0 tot 13 jaar, of zelfs 18 jaar. Naast opvang en onderwijs biedt een IKC ook voorzieningen voor zorg en welzijn, sport en cultuur. Dit boek beschrijft het fenomeen kindcentrum vanuit verschillende perspectieven: dat van de (integrale) kindontwikkeling, de participatie van ouders op de arbeidsmarkt, het IKC als professionele gemeenschap én als arbeidsorganisatie. Uitgebreide praktijkvoorbeelden belichten het leiderschap, doorzettingsvermogen en geduld dat nodig is om zo’n mooie voorziening voor kinderen te realiseren, samen met alle partners. Het boek sluit af met ‘de route naar het kindcentrum’: de weg van de intenties naar de daadwerkelijke uitvoering. De bijdrage die kinderopvang én basisscholen afzonderlijk leveren aan de arbeidsparticipatie, kan bij een organisatievorm als het kindcentrum worden geïntensiveerd en uitgebreid, door ook specifiek op de wijk afgestemde activiteiten voor ouders aan te bieden. Zo zijn er kindcentra die bijvoorbeeld lessen Nederlandse taal bieden aan ouders met een taalachterstand. Die lessen zijn niet alleen belangrijk voor de (arbeids)participatie en maatschappelijke integratie van ouders, maar ook voor de taalontwikkeling van de kinderen.