Samenvatting
OPFRIS- EN BIJSPIJKERPROGRAMMA REKENEN De Zomerschool Rekenen is een opfris- en bijspijkermethode rekenen. De methode bestaat voor leerlingen uit een leerwerkboek en een studiewijzer. Een leerling die het lesprogramma van de Zomerschool rekenen heeft afgerond, ontvangt een certificaat. Het programma Zomerschool rekenen is ontwikkeld door docenten van het roc Zadkine uit Rotterdam: Jerry de Bruijn en Jack Nouwens. Zij hebben het programma vanaf 2010 in de zomervakantie aan leerlingen aangeboden. In 2012 beleeft het programma bij roc Zadkine zijn derde editie. Uitgeverij Deviant brengt Zomerschool rekenen zonder winstoogmerk op de markt. AANVULLEND MATERIAAL Voor docenten biedt de methode naast het leerwerkboek ook een docentenhandleiding, een antwoordenboek, een planningsformulier en een start- en een eindonderzoek. Docenten kunnen een account aanvragen voor de interactieve methodesite Studiemeter.nl van Uitgeverij Deviant. Dit account kan aangevraagd worden door een e-mail te sturen naar servicedesk@studiemeter.nl. DOELGROEP ZOMERSCHOOL REKENEN Zomerschool rekenen is ontwikkeld voor leerlingen die enerzijds een rekenachterstand hebben opgelopen en zich anderzijds heel onzeker voelen op het gebied van rekenen. Het doel van Zomerschool rekenen is dan ook de rekenvaardigheden van de leerling binnen de domeinen getallen, verhoudingen, meten & meetkunde en verbanden te verbeteren. Het wegnemen van weerstand tegen rekenen, het ontdekken van eigen kwaliteiten en het aantonen van ontwikkeling zijn daarbij de belangrijkste uitgangspunten. Welke leerlingen dit nu precies zijn, is moeilijk te zeggen. Er zijn veel mbo-leerlingen, maar ook vo-leerlingen die ten aanzien van rekenen een steuntje in de rug kunnen gebruiken. LEERWERKBOEK Het leerwerkboek Zomerschool rekenen bestaat uit acht lesdagen. De lesdagen 1 tot en met 5 plus lesdag 7 bestaan elk uit vier onderdelen: A, B, C en D. De lesdagen 6 en 8 bestaan uit minder onderdelen: - tijdens lesdag 6 staat er een rekenwandeling door de stad op het programma en verzorgen de leerlingen een presentatie; - tijdens lesdag 8 wordt het programma afgerond met het eindonderzoek rekenen. OPBOUW VAN EEN LESDAG Elke lesdag wordt er afwisselend aandacht besteed aan de domeinen getallen, verhoudingen, meten & meetkunde en verbanden. Een lesdag wordt altijd afgesloten met een activiteit waarin een spelelement centraal staat met rekenen als onderliggende vaardigheid. START- EN EINDONDERZOEK REKENEN Het lesprogramma van de Zomerschool rekenen begint op lesdag 1 met het startonderzoek rekenen. Het doel van dit startonderzoek rekenen is dat zowel de leerling als de docent duidelijk krijgen hoe goed de rekenvaardigheden van de leerling zijn ontwikkeld. Tijdens het startonderzoek rekenen gaat het er vooral om dat de leerling ontdekt wat hij al wel weet. De leerling krijgt geen cijfer voor het startonderzoeken rekenen. Op lesdag 8 wordt het lesprogramma van de Zomerschool rekenen afgesloten met het eindonderzoek rekenen. Het doel van dit eindonderzoek is rekenen dat zowel de leerling als de docent inzicht krijgen in de ontwikkeling die de leerling tijdens de Zomerschool rekenen heeft doorgemaakt. Inhoudelijk lijkt het eindonderzoek rekenen op het startonderzoek rekenen zodat er tussen behaalde resultaten een goede vergelijking gemaakt kan worden. GEVARIEERD EN UITDAGEND Het lesprogramma van de Zomerschool rekenen bestaat uit verschillende onderdelen en er is veel tijd voor uitleg in kleine groepen. De leerling oefent niet alleen met 'kale sommen', maar er staan ook veel interactieve opdrachten op het programma. Naast het beter worden in rekenen, is het leren kennen van nieuwe mensen en plezier maken ook een belangrijk doel van de Zomerschool rekenen.