Samenvatting
Het onderwijs raakt de aansluiting met de leerlingen kwijt. Docenten geven vaak nog steeds les op dezelfde manier als tien jaar geleden. Leerlingen echter groeien op in een digitale samenleving. Ze zijn ervaren computer- en spelletjesgebruikers voor wie leren een sociaal proces is. Communicatie is visueler en vooral ook veel sneller geworden. Leerlingen en hun docenten, die veelal uit een andere generatie stammen, zijn elkaar gaandeweg kwijtgeraakt. Het gevolg: leerlingen balen en hun leraren falen. Het huidige onderwijs schiet te kort ten opzichte van zowel leerlingen als hun toekomstige werkgevers.
Evert Hatzmann RI (1956) pleit voor de volgende oplossing voor dit probleem:
Geef de leerling zelf de regie over zijn leerproces.
Stem werkvormen af op de huidige generatie leerlingen.
Maak gebruik van webbased leerprogrammas.
Help en begeleid docenten bij de invoering van het digitale krijt.
Evert Hatzmann (3 x achtereen de 2e klas MAVO) is oprichter en directeur van Nestor, Architect in Performance. Nestor is gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitrollen van innovatieve leerprogrammas.
Ja, zo zou ik wel graag willen leren. Gaaf om te gaan werken zoals in dit boek beschreven staat...
Peggy Keulers, 17 jaar, leerling MHBO-Excellent
Eindelijk een visie op de meer dan noodzakelijke nieuwe rol van de moderne leraar in het voortgezet onderwijs, provocatief en onderbouwd beschreven...
Peter Klabbers, leraar Herbert Vissers College in Nieuw-Vennep
Dit boekje is inspirerend voor een ieder die met kennisontwikkeling en kennisinnovatie te maken heeft. Het heeft me als bestuurder in het onderwijsveld en in de zorg fors aan het denken gezet.
Sjoerd J. Vegter MBA, voorzitter Raad van Bestuur Merem behandelcentra