Samenvatting
Groepspsychotherapie heeft een lange en boeiende geschiedenis. Onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat het een effectieve psychotherapie is met vele kwaliteiten, die de vergelijking met andere vormen van psychotherapie glansrijk doorstaat. Wat tot nu toe ontbrak, is een 'state of the art' Nederlands leerboek waarin theorie en praktijk van de groepstherapie op een heldere en overzichtelijke wijze besproken worden. Dit breed opgezette leerboek vervult deze leemte. In de groepspsychotherapie zoals die tegenwoordig verricht wordt, kent men aan de psychotherapiegroep met zijn groepsprocessen en groepsdynamiek een essentiële plaats toe. Een grote rol speelt ook de persoonlijkheid van de groepsleden, hun innerlijke ervaringswereld en hun interpersoonlijke relaties. Maar hoe belangrijk groeps- en psychodynamiek ook zijn: zonder een visie op psychotherapie gaat het niet. De visies van de belangrijkste groepstherapiestromingen worden dan ook uitvoerig besproken, evenals karakteristieken van de werkwijze. Niet verwaarloosd wordt daarbij wat psychotherapieonderzoek duidelijk heeft gemaakt. In het leerboek krijgt de praktijk alle aandacht die hem toekomt. De therapeut, zijn houding en zijn interventies worden besproken, evenals de structuur en ontwikkeling van therapiegroepen. In dit deel vindt veel knowhow en klinische ervaring zijn neerslag. Dit leerboek is meer dan de beschrijving van een psychotherapie. Het weerspiegelt de gedachtewereld van een auteur die een langdurige ervaring als psychotherapeut én als opleider en supervisor heeft. Door het hele boek heen treft men de ideeën en ervaringen aan van bekende psychotherapeuten en groepspsychotherapeuten. Het boek wordt gepubliceerd onder auspiciën van de Nederlandse Vereniging voor Groepspsychotherapie. Tom Berk is klinisch psycholoog, psychoanalyticus en psychotherapeut. Hij is o.a. auteur van 'Korte psychodynamische psychotherapie' (2001) en 'Korte dynamische groepspsychotherapie' (2003). Hij was hoofdredacteur van het grote losbladige 'Handboek groepspsychotherapie'.