Samenvatting
Het aantal ouderen, en dan vooral de groep van 85-plussers, neemt fors toe. Daarmee groeit ook de groep van kwetsbare ouderen met een complexe zorgvraag. Zij hebben baat bij een specifieke geriatrische benadering. De nood aan geriatrische kennis en uitbreiding van de geriatrische expertise is dan ook groot en wordt, gelukkig, meer en meer erkend. Het Leerboek geriatrische zorg voor verpleegkunde biedt kennis en inzichten die verpleegkundigen nodig hebben om vaak voorkomende geriatrische problemen tijdig te signaleren, grondig te analyseren en (preventief) aan te pakken. Het eerste hoofdstuk behandelt de preventie van (ziekenhuisgerelateerd) functieverlies. De volgende twee hoofdstukken belichten dementie en de preventie en aanpak van gedragsmatige en psychologische symptomen daarbij. Aansluitend ligt de focus op een aantal geriatrische syndromen, ook geriatrische reuzen genoemd. In deze hoofdstukken vormen risico-inschatting en vroegsignalering, analyse en (preventieve) interventies telkens de rode draad. Achtereenvolgens komen delier, urine-incontinentie, ondervoeding, zintuiglijke beperkingen en vallen aan bod. Vervolgens bespreken we de preventie van geneesmiddelgerelateerde problemen. Het leerboek sluit af met een hoofdstuk over eenzaamheid. Ook hier maken verpleegkundigen het verschil door dat tijdig te herkennen, te signaleren en bespreekbaar te maken. Dit leerboek is op maat van studenten verpleegkunde en het is een naslagwerk voor verpleegkundigen die in contact komen met kwetsbare ouderen. Dankzij het gebruik van casuïstiek uit diverse zorgsettings en tips voor de verpleegkundige praktijk is het praktisch toepasbaar. De opdrachten en het beeldmateriaal op het online leerplatform ondersteunen de lezer bij de verwerking van de kennis en bieden handvatten om op een gepaste manier het beloop van geriatrische problemen gunstig te beïnvloeden.