€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Lancaster ED 363

die crashte in Hatenboer-Roermond

W J Kooijman • Boek • paperback

  • Samenvatting
    niet beschikbaar
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 167
    Uitgeverij : Wim Kooijman
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 05-2023
  • Inhoudsopgave
    Een eerder verschenen boek over een crash van een Lancaster resulteerde uiteindelijk in het plaatsen van een gedenkteken voor de omgekomen bemanningsleden. Dit gebeurde in Westbeemster.

    In dit boek de achtergrond van een neergestorte bommenwerper in Limburg. Over deze Lancaster, de ED 363 die neerkwam in Hatenboer-Roermond, was nagenoeg ook niets bekend. Er deden wel enkele verhalen de ronde, maar of het allemaal gebeurde zoals verteld werd, daar wilde de auteur graag onderzoek naar doen.Ook déze gebeurtenis heeft geen herdenkingsplek in de nabijheid van de crash gekregen.
    We spreken over de laatste rustplaats van de piloot.

    Het boek gaat over de bemanning van een bommenwerper in WO II.
    Ook over een moeder die niet kan geloven dat haar zoon vermist en mogelijk omgekomen is. Het verhaal over een piloot die tot het laatst toe zijn bemanning probeerde te redden en tevens de stad Roermond voor een catastrofe trachtte te behoeden.
    Zal de geschiedenis zich mogelijk herhalen en zal er na het verschijnen van dit waargebeurde verhaal ook meer belangstelling voor déze gebeurtenis ontstaan?

    In 'De Lancaster ED 363 die crashte in Hatenboer-Roermond' volgt Kooijman niet alleen de piloot, maar ook het vliegtuig 'van de wieg tot het graf'.
    Een aangrijpend verhaal!
    Het waargebeurde verhaal achter een 'unknown grave'.
  • Reviews (9 uit 2 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

    26-06-2023
    Lancaster ED 363
    Seeing that i will need to translate the whole book, it will take some time, but being related to the Pilot that died in his plane, it should be a great read, looking forward to translating the book


    Geplaatst door
    Waardeert het boek met een 8 uit 10


    16-06-2023
    Goed boek met gedegen onderzoeksgegevens
    Goed boek wat vlot wegleest en berust op gedegen onderzoek van alle gegevens. Zeer interessant voor oorlogsgeinteresseerden in het gebied Hatenboer nabij Roermond. Een echte aanrader!

       Berust op gedegen onderzoek
       Zeer interessant

    Geplaatst door uit Apeldoorn , leeftijd 50-59
    Waardeert het boek met een 10 uit 10

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Natuurlijk had Robert de Lancaster al diverse keren op afstand kunnen bewonderen en hij kon er alleen maar van dromen om hier ooit in te mogen vliegen. Nu opeens stond hij naast het landingsgestel van zo’n toestel en keek omhoog.
‘Tjonge, wat een toestel. Zo groot had ik niet verwacht’, mompelde Robert.
Even sloeg de schrik hem om het hart. De gedachte dat dit toestel bijna zijn eigen gewicht aan lasten kon dragen deed hem even slikken.
Opeens een slag op zijn schouder.

. . . . .

Het grondpersoneel werd opgeroepen om ‘stand-by’ bij de parkeerblokken te staan en de hulpapparatuur aan te sluiten, zodat de motoren konden worden gestart. Robert schoof het raampje van de cockpit open en zocht naar de man van het grondpersoneel. Jawel, zes meter lager, op de grond, stak deze zijn duim omhoog om te laten weten dat er gestart kon worden. Vier vingers in de lucht was voor Robert het teken dat motor nr. 4 (de buitenmotor aan stuurboordzijde) kon worden gestart. Aarzelend draaide de propeller rond en opeens met donderend geraas sloeg de motor aan. De geschiedenis herhaalde zich met 3, 2 en tenslotte één vinger in de lucht.
‘Lofty, are you ready?’
De boordwerktuigkundige had nu de taak om de motoren goed en gelijkmatig te laten lopen.
‘Okay, iedereen op zijn plaats?’
Eén voor één kwam de melding van elk bemanningslid over de intercom.
‘Bomber ready’.
‘Piper ready’.
En zo kwamen de vijf meldingen van de bemanning bij Robert en zijn boordwerktuigkundige binnen.
Robert leunde uit zijn raampje en gebaarde naar de grond dat de remblokken konden
worden weggehaald.
‘Laten we het maar proberen!’

. . . . .

‘We waren op de terugweg van een bombardementsvlucht boven het Ruhrgebied. Opeens werd de cockpit helder en verblindend verlicht. We zagen niets meer. Zoeklichten! Ik wist dat het een kwestie van seconden was voordat we geraakt zouden worden. Ik schreeuwde tegen de Skipper dat hij duiken moest. De Skipper reageerde onmiddellijk en we maakten een.angstige duikvlucht naar beneden. Uit eerdere ervaringen wist ik dat dit de enige mogelijkheid was om uit de lichtbundel te geraken. En het lukte inderdaad. Het werd weer donker om ons heen en we konden weer even op adem komen. Dat was op het randje. Wat
was er aan de hand. We schoten steeds verder naar beneden. Ik keek opzij naar de skipper die roerloos in zijn stoel zat. Hij deed niets. Wat ik ook riep, er kwam geen enkele reactie van hem. Hij zat stijf rechtop en keek als versteend recht voor zich uit. We hadden geen tijd te verliezen. De meters tolden voor mijn ogen en ik zag dat we al bijna 6.000 voet hadden verloren. Ik sprong op van mijn stoel en hielp met de stuurkolom naar achter te trekken.

. . . . .

Lees verder over de avonturen van de bemanning van de ED 363 die crashte in Hatenboer-Roermond. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen