Samenvatting
De exclusieve objecten van de Franse juwelenontwerper en glaskunstenaar René Lalique (1860-1945) zijn het symbool van luxe uit de tijd van de Art Nouveau en Art Deco. Aan de hand van het rijke oeuvre van Lalique wordt in deze publicatie uitgebreid ingegaan op de Nederlandse clientèle, zijn opdrachtgevers en hoe zijn werk in Nederland werd ontvangen. Prachtige foto's laten de unieke objecten in al hun pracht en praal zien. Voor het eerst te zien in Nederland! Rond 1900 wordt de jonge kunstenaar René Lalique internationaal gezien als dé ontwerper van het moderne sieraad. Lalique kiest typische Art Nouveau en Art Deco motieven, zoals de natuur en vrouwelijke vormen. Hij ontpopt zich tevens tot glaskunstenaar, wat ook in Nederland belangstelling wekt. Laliques kennismaking met de luxe parfumindustrie zorgt voor een stroomversnelling. Hij ontwikkelt een werkwijze die het midden houdt tussen kunst en industriële vormgeving: moderne industriële luxe. Naast parfumflessen gaat hij onder eigen naam kunstzinnige glasvormen produceren. Doordat de objecten in een oplage worden geproduceerd zijn deze bereikbaar voor een breder publiek. Nederland maakt vanaf de roaring twenties kennis met Lalique. Naast beroemde verkooppunten als Metz & Co. en Focker en Meltzer, worden zijn glazen objecten via kleine tentoonstellingen verkocht. Zijn werk wordt tot in Nederlands-Indië gewaardeerd, bedrijven geven hem opdrachten en ook het Koninklijk Huis blijkt niet ongevoelig voor de Franse pracht en praal. Het koninklijk paar vraagt Lalique lampen te ontwerpen voor Paleis Soestdijk.