Samenvatting
‘Kwaliteitsmanagement’ is een praktijkgericht boek voor studenten en iedereen die betrokken is bij de kwaliteitszorg binnen een organisatie. Dit onderwerp is relevanter dan ooit, in een tijd waarin organisaties niet meer alleen kunnen concurreren op prijs, maar ook aandacht moeten schenken aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Het boek biedt praktische tips om de eerste stappen te zetten in het traject van kwaliteitsmanagement en laat zien hoe een kwaliteitsmodel daarbij een uitstekend hulpmiddel kan zijn. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit zowel de profit- als non-profitsector worden de winsten en valkuilen bij het werken aan kwaliteit belicht. Deze vijfde, geheel herziene druk sluit aan bij de actuele ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement. Er wordt meer aandacht geschonken aan strategisch kwaliteitsmanagement en risicomanagement, integriteit en het belang van informatie(beveiligings)management. Ook de systeemwereld versus de leefwereld komt aan bod, met name in de zorgsector. Daarnaast wordt meer stil gestaan bij de daadwerkelijke essentie van de ISO 9001-norm. Op de online leeromgeving bij het boek zijn het online boek en bij elk hoofdstuk oefentoetsen en een begrippentrainer beschikbaar. Voor docenten zijn er vragen, opdrachten en PowerPointpresentaties te vinden voor gebruik tijdens de lessen. ‘Kwaliteitsmanagement’ is geschreven voor studenten aan het hoger onderwijs en voor leidinggevenden, medewerkers en iedereen die zich binnen een organisatie bezighoudt of aan de slag wil met kwaliteitszorg. Bernadette van Pampus is zelfstandig adviseur in Amsterdam met als specialisme kwaliteitsmanagement en het implementeren van ISO-normen. Daarnaast voert ze audits uit en verzorgt ze trainingen.