€ 34,95


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Kromhout en Verheul vrachtwagens

Wobbe Reitsma • Boek • hardback

  • Samenvatting
    In 1867 kocht Daniël Goedkoop sr. voor zijn zoon Daniël jr. de oude en in verval geraakte scheepswerf 't Kromhout in Amsterdam aan. De werf hield zich vooral bezig met de bouw en reparatie van kleine zee- en binnenvaartschepen. Met de aankoop van de werf werden de namen Goedkoop en Kromhout voor altijd met elkaar verbonden. Rond 1900 begon de werf 't Kromhout zelf stoommachines en petroleummotoren te produceren. Door de gestegen vraag bouwde Kromhout in 1908 een nieuwe motorenfabriek aan de Motorkade in Amsterdam. Na een periode van experimenteren met een aantal soorten motoren sloot Kromhout in 1932 een licentie-overeenkomst met de Britse motorenfabrikant Gardner om haar dieselmotoren te gaan produceren. In eerste instantie werden deze zuinige motoren in schepen en in de chassis van vele merken vrachtwagens en autobussen gebouwd. In 1934 besloot Kromhout om zelf vrachtwagen- en autobuschassis te gaan produceren, die uiteraard met Gardner dieselmotoren werden uitgerust. De productie tijdens de Tweede Wereldoorlog was minimaal en pas in 1948 konden er weer Kromhout vrachtwagens worden vervaardigd. De meeste Kromhout vrachtwagens werden echter in de jaren '50 geproduceerd. Vanaf het einde van de jaren '40 werden de Gardner motoren doorontwikkeld tot volwaardige Kromhout motoren, die steeds krachtiger werden. De sinds 1956 sterk teruggelopen vraag naar nieuwe voertuigen deed de Kromhoutdirectie in 1958 besluiten om de productie daarvan te beëindigen en zich voortaan volledig op de bouw van dieselmotoren te gaan concentreren. Inmiddels had Kromhout toenadering gezocht tot carrosseriebouwer Verheul uit Waddinxveen. Op 1 oktober 1958 werd de productie van vrachtwagen- en autobuschassis aan haar overgedragen. In de periode tussen 1935 en 1958 heeft Kromhout een kleine 2.000 voertuigen geproduceerd, waarvan ruim 800 vrachtwagenchassis. Verheul begon vanaf eind 1958 vol goede moed vrachtwagenchassis te bouwen. Deze werden voorzien van moderne, door haar ontworpen cabines. Helaas kwamen de hooggespannen verwachtingen niet uit en besloot Verheul al na iets meer dan vier jaar de productie van vrachtwagenchassis te beëindigen. In 1963 verliet het laatste chassis de fabriek van Verheul. Er zijn er in totaal slechts 91 van gebouwd.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 216mm x 305mm
    Aantal pagina's : 160
    Uitgeverij : De Alk
    ISBN : 9789059612730
    Datum publicatie : 10-2023
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 34,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen