Samenvatting
- Bevat een nieuw hoofdstuk over transdiagnostische behandelvormen;
- activeert studenten zich te verdiepen en verbanden te leggen;
- de theorie is gebaseerd op de DSM-5.
Klinische psychologie. Diagnostiek en behandeling biedt een overzicht van het huidige werkveld met de focus op diagnostiek en behandeling van psychische problemen. Het eerste deel beschrijft de processen van diagnosticeren, behandelen en indiceren van cliënten. Het tweede deel belicht de diagnostische werkzaamheden en behandeling vanuit verschillende theoretische benaderingen. In het derde deel staan de diagnostiek en behandeling bij een groot aantal verschillende psychische problemen en stoornissen centraal. Klinische psychologie. Diagnostiek en behandeling vormt een tweeluik met Klinische Psychologie. Theorieën en psychopathologie.
De derde editie is volledig herzien en sluit aan bij actuele ontwikkelingen in wetenschap en praktijk. Er is een nieuw hoofdstuk over transdiagnostische behandelvormen toegevoegd. Ook ligt de nadruk nu meer op psychopathologie bij volwassenen, dan bij kinderen en adolescenten. De stof is gebaseerd op het huidige classificatiesysteem voor psychiatrische stoornissen, de DSM-5.
Klinische psychologie. Diagnostiek en behandeling is gericht op studenten van wo- en hbo-opleidingen als Psychologie, Geestelijke gezondheidskunde, (Ortho)pedagogiek, Geneeskunde, Psychiatrische verpleegkunde en Social Work. Daarnaast is het een naslagwerk voor afgestudeerden die een postdoctorale beroepsopleiding tot bijvoorbeeld GZ-psycholoog volgen en voor professionals in de GGZ.
Over de auteurs
Dr. Ellin Simon is als universitair docent Klinische Psychologie verbonden aan de Faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Zij is ontwikkelingspsychologe en cognitief neurowetenschapper. Ze richt zich in haar werk op de vroegtijdige onderkenning van psychopathologie en de ontwikkeling van laagdrempelige trainingen. Hierbij concentreert ze zich met name op angstproblemen bij kinderen.
Dr. Eva de Hullu is als universitair docent Klinische Psychologie verbonden aan de faculteit Psychologie en Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit, waar zij cursussen ontwikkelt en begeleidt op het gebied van psychologische gespreksvoering, psychodiagnostiek en klinische psychologie. Haar onderzoek richt zich op vertekende cognitieve processen bij angststoornissen en het ontwikkelen van innovatieve online interventies die het behandelaanbod voor angstige kinderen en jongeren kunnen verrijken.
Prof. dr. Henk T. van der Molen is momenteel decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen en hoogleraar psychologie aan het Department of Psychology, Education and Child Studies in Rotterdam en aan de Open Universiteit van Nederland. Voorheen was hij werkzaam bij de Vakgroep Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij was gedurende acht jaar voorzitter van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij heeft een jarenlange ervaring in de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van trainingsprogramma's voor de ontwikkeling van professionele beroepsvaardigheden, zoals gespreksvoering, psychodiagnostiek en schrijfvaardigheden.
Prof. dr. Guus Smeets is bijzonder hoogleraar Psychologisch Onderwijs aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2015 is hij voorzitter en directeur onderwijs van het Department of Psychology Education & Child Studies aan deze instelling. Daarnaast is hij voorzitter van de Stichting PDO-Leiden-Rotterdam, een organisatie die in samenwerking met de Centrale RINO-groep de postacademische BIG-opleidingen tot onder meer GZ-Psycholoog verzorgt in de regio Leiden-Rotterdam. Smeets studeerde Geestelijke Gezondheidskunde aan de Universiteit Maastricht, waar hij promoveerde op een proefschrift over verstoorde redeneerstrategieën bij angststoornissen. Hij was hoofdredacteur van de vorige edities van Klinische Psychologie. Diagnostiek en behandeling.