Samenvatting
Gaat verder dan de basisprincipesBevat vier sets standaardvragen waar dieper op in kan worden gegaanMet casusvideo's, flitscollege's en ondersteunende en verdiepende informatieLeert studenten de kwaliteit van hun klinische redenering verhogenSluit aan bij opleidingsprofiel Bachelor Nursing 2020 én bij laatste inzichten
Dit boek helpt uw studenten verpleegkunde om de kwaliteit van hun klinische redenering en daarmee de kwaliteit van zorg te verhogen. Het leert studenten herkennen wanneer een klinische redenering nodig is, en om welke redenering het dan gaat. Dit is belangrijk voor twee rollen in het opleidingsprofiel Bachelor Nursing 2020: de Zorgverlenerrol en de rol van de Reflectieve Evidence-Based Practice (EBP)-professional. Klinisch redeneren en evidence-based practice. Weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen sluit aan bij actuele kennis over het aanleren van complexe cognitieve vaardigheden. Vanuit deze kennis zijn vier sets standaardvragen geformuleerd, waarmee de student cognitieve scripts kan ontwikkelen voor het redeneren over de diagnose, etiologie, prognose en interventies. Vanuit het 4C/ID-model zijn complexiteitsniveaus, leertaken en deeltaakoefeningen opgenomen. Het leren klinisch redeneren wordt ondersteund met onder meer casusvideo’s en flitscolleges. Klinisch redeneren en evidence-based practice bestaat uit drie delen. Het eerste deel, over klinisch redeneren, is geschreven voor eerste- en tweedejaars hbo-v-studenten. Deel twee, over EBP, is ook voor latere opleidingsjaren geschikt. Het leert studenten wetenschappelijke artikelen kritisch te lezen en te beoordelen of deze bruikbaar zijn voor de eigen praktijk. Deel drie bevat verdieping, extra uitleg, en materiaal dat docenten flexibel kunnen inzetten. Nieuw in deze tweede druk van Klinisch redeneren en evidence-based practice is aparte aandacht voor diversiteitsensitief redeneren.