Samenvatting
Voorkom handelingsverlegenheid bij de gezondheidszorg aan ouderen Gebaseerd op de laatste inzichten en body of knowledge Aantrekkelijk dankzij blended learning
Dit leerboek geeft studenten hbo-v (BN2020), verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten de kennis die nodig is om kwetsbare ouderen persoonsgerichte behandeling en zorg te bieden. Zowel in de wijkverpleging, het ziekenhuis, de GGZ-instelling, als in het verpleeghuis. Gezondheidszorg voor (kwetsbare) ouderen is complex en individueel bepaald met nauwelijks standaardoplossingen. Verpleegkundigen spelen hierin een cruciale rol, maar uit onderzoek blijkt dat er op dit gebied veel handelingsverlegenheid en kennistekort is. Met het doel daar een forse impuls ter verbetering aan te geven is dit boek geschreven en nu geactualiseerd.Klinisch redeneren bij ouderen. Functiebehoud in levensloopperspectief beschrijft een specifiek voor ouderen geschikte methodiek voor klinisch redeneren. Het boek is gebaseerd op de meest recente ‘body of knowledge’ en de ICF-systematiek. Deel 1 van het boek behandelt de essentiële uitgangsprincipes van en de visie achter klinisch redeneren bij ouderen. Deel 2, 3 en 4 gaan in op respectievelijk specifieke somatische, psychische en sociale gezondheidsthema’s, waaronder de geriatrische syndromen zoals immobiliteit, depressie en eenzaamheid. Steeds is er aandacht voor de gerontologische en geriatrische aspecten. Klinisch redeneren bij ouderen gaat uit van Blended learning. Het boek bevat niet alleen theorie, maar ook verwijzingen naar relevante internetsites en filmpjes. Verder zijn er kennisvragen per hoofdstuk en is er een soap-speelfilm met vragen per scène. Ton Bakker is specialist ouderengeneeskunde en lector functiebehoud bij ouderen aan de Hogeschool Rotterdam. Vera Habes is docent Verpleegkunde aan de Hogeschool Utrecht. Germieke Quist is docent Verpleegkunde. Judith van der Sande is docent Verpleegkunde bij Saxion. Wim van de Vrie is verpleegkundige, docent Verpleegkunde en bestuurslid V&VN Geriatrie en Gerontologie.