Samenvatting
Klankwerelden is belangrijk voor iedereen die als luisteraar geïnteresseerd is in muziek van de twintigste eeuw of zich bezighoudt met de studie naar en uitvoering van hedendaagse muziek. Centraal staat de vraag hoe muziek te interpreteren als de uitvoerder niet kan of wil terugvallen op persoonlijke smaak of geldende conventies. Hoeveel moet een uitvoerder weten van de context waarin een componist zijn of haar muziek schrijft? Hoe kies je het juiste tempo en hoe articuleer je muziek in de tijd? Hoe maak je je als uitvoerder een voorstelling van het klankideaal van een componist? Hoe verhoud je je als uitvoerder tot de muziekgeschiedenis? Deze vragen worden besproken aan de hand van het werk van Arnold Schönberg, Igor Stravinsky, Erik Satie, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, György Kurtág, Galina Oestvolskaja, Claude Vivier, Mauricio Kagel en Reinbert de Leeuw zelf.
De Leeuws opvattingen over de uitvoeringspraktijk van met name twintigste-eeuwse muziek komen naar voren in vele perspublicaties,maar het is de eerste keer dat zijn ideeën en inzichten betreffende uitvoeringspraktijk en herinneringen aan samenwerkingen met toonaangevende componisten in boekvorm verschijnen.
-Peter Peters is als universitair docent verbonden aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht.