Samenvatting
Strategen zijn nodig. De wereld om ons heen verandert continu. Er is onzekerheid over de toekomst en er is behoefte aan visie. Wat brengt de toekomst? Waar gaan we heen? Wat is ons succesverhaal?
Dit handboek is bedoeld voor iedereen die in samenwerking met anderen de toekomst op de agenda wil zetten, breder wil kijken dan alleen naar winst en verder dan de korte termijn. Het beschrijft in praktische termen de acht vragen waarover we continu in gesprek moeten blijven om in een dynamische en onzekere wereld een toekomstvaste strategie te kunnen voeren.
Waarom kwam Shell sterker uit de eerste oliecrisis en hoe bereidde de Rabobank zich al in 2004 voor op de kredietcrisis? Hoe zetten multinationals de toekomst naar hun hand en hoe bereidt onze krijgsmacht zich voor op de volgende oorlog? Iedere (toekomstige) strateeg vindt in dit boek de hulpmiddelen om zijn of haar organisatie klaar te maken om te wenden.