Samenvatting
Praktisch handboek waarin een beeld wordt gegeven van vernieuwingen in visie, werkwijze en inzichten in de Nederlandse kinderfysiotherapie
In deze druk wordt een beeld gegeven van vernieuwingen in visie, werkwijze en inzichten in de Nederlandse kinderfysiotherapie. Zowel wetenschappers als praktisch georiënteerde kinderfysiotherapeuten en andere bij kinderen betrokken behandelaars belichten hun invalshoeken op de diverse indicatiegebieden. In het boek wordt achtereenvolgens beschreven hoe het methodisch systematisch handelen, het gebruik van de International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth (ICF-CY) als classificatiesysteem en het Hypothesis-Oriented Algorithm for Clinicians II (HOAC-II) als model voor klinisch redeneren verhelderend werken en de transparantie vergroten. Hierdoor is het boek niet alleen geschikt als studieboek voor de opleiding, maar is het zeker ook onmisbaar voor reeds praktiserende kinderfysiotherapeuten. Daarnaast is het boek waardevol voor kindergeneeskundigen, kinderartsen, (kinder)revalidatieartsen, huisartsen, consultatiebureauartsen, ergotherapeuten, orthopedagogen, logopedisten, psychologen en vele andere professionele hulpverleners in de kinder- en jeugdgezondheidszorg. De redactie was ook deze keer in handen van Ron van Empelen, Ria Nijhuis-van der Sanden en Annelies Hartman.