Samenvatting
Kinderen met leerproblemen hebben het moeilijk. Achter hun problemen liggen vaak onzichtbare ontwikkelingsstoornissen. Deze worden minder makkelijk getolereerd dan zichtbare. Ouders die ontdekken dat hun kind een leerprobleem heeft voelen zich veelal voor een zware taak gesteld. Zij kunnen daarbij wel wat hulp gebruiken, ook al omdat leermoeilijkheden vaak gepaard gaan met gedragsproblemen. Het is nuttig te weten wat er in een leerprobleem verborgen kan zijn, hoe het komt dat kinderen soms zo afwijkend reageren en wat de direct betrokken opvoeders samen met de school kunnen doen. Dit boek behandelt problemen die invloed kunnen hebben op het leergedrag en het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen, zoals ADHD, dyslexie en dyscalculie en minder bekende, zoals ASS/PDD-NOS, epilepsie, DCD en NLD. In deze herziene uitgave zijn de moderne ontwikkelingen binnen de orthopedagogiek opgenomen. Ook worden de neuropsychologie en het begrip 'executieve functies' besproken. Over de auteur(s): Dr. Roel de Groot was onder leiding van van prof. Wilhelmina J. Bladergroen als hoofd wetenschappelijk medewerker verbonden aan de RuG, Rijksuniversiteit Groningen, en was voorzitter van de Nationale SpeelRaad. Hij is gevestigd als gz-psycholoog in de gezondheidszorg. Recente publicaties, naast artikelen in Orthopedagogiek Onderzoek en Praktijk, zijn onder andere Grensoverschrijdend gedrag van pubers (samen met Mariet Clerks en Frits Prins red.), Spelenderwijs wijzer worden en Kindermishandeling een complex probleem (samen met prof. dr. J.D. van der Ploeg).