Samenvatting
Een twaalfjarige jongen die school zo vies vindt dat hij zijn kleren dagelijks wast en zijn schoolspullen niet zonder handschoenen aanpakt. Een zestienjarig meisje dat pas wat kan doen als zij een goede gedachte heeft, en daarom maar vaak niets doet. Een negenjarige jongen die alles drie keer moet aanraken en daar vrijwel de hele dag mee bezig is.Deze voorbeelden van de dwangstoornis of obsessieve compulsieve stoornis maken duidelijk hoe ingrijpend de angsten en rituelen van deze stoornis kunnen zijn. Niet alleen voor de betrokkene, maar ook voor ouders, broertjes en zusjes. Voor een therapeut is de behandeling van een dwangstoornis vaak een moeizame weg, met veel hobbels en struikelblokken.Dat cognitieve gedragstherapie, eventueel met medicatie, de bewezen effectieve behandeling voor een dwangstoornis is, is bekend. Toch is die informatie voor de meeste therapeuten niet voldoende. In de dagelijkse praktijk stuiten zij op vele vragen: Hoe pas je exposure en responspreventie toe en welke mogelijkheden zijn er voor cognitieve therapie? Wanneer is medicatie geïndiceerd en wat te doen met een kind of jongere die de afgesproken oefeningen niet uitvoert?Dr. Else de Haan en drs. Lidewij Wolters bieden in dit praktische boek informatie over de dwangstoornis en over behandelmogelijkheden. Aan de hand van verhelderende voorbeelden bespreken zij de verschillende technieken die bij exposure en responspreventie en bij cognitieve therapie kunnen worden toegepast. Er wordt aandacht besteed aan problemen tijdens de behandeling en mogelijke oplossingen daarvoor. Ook ouders en hoe zij bij de behandeling betrokken kunnen worden, hebben een plaats in dit boek. In het protocol wordt de behandeling sessie per sessie beschreven. Kinderen kunnen tijdens de therapie aan de slag met het bijbehorende werkboek Bedwing je dwang.Dit boek is verschenen in de Kind en Adolescent Praktijkreeks. Abonnees van de Kind en Adolescent Praktijkreeks ontvangen 15%korting op de afzonderljke delen van de praktijkreeks.