Samenvatting
Kiezen voor wat van waarde is Van feiten gebaseerd naar ethisch gefundeerd onderwijs Met een voorwoord van Luc Stevens Frederike de Jong Wat betekent het voor het onderwijs om ons een leefbare aarde als ethische horizon voor ogen te stellen? Vereist dat een ander kennisbegrip met een andere waarheidsopvatting, dan waar de westerse filosofische traditie voor gekozen heeft, namelijk een exclusief kennisbegrip dat andersdenkenden buitensluit? Kennis vraagt binnen de klassieke opvatting vooral iets van onze cognitieve vermogens. Andere vermogens zoals oprecht zijn, kunst maken of verzorgen worden minder hoog aangeslagen. Dat is duidelijk merkbaar in het onderwijs. ‘Kiezen voor wat van waarde is’ verkent de mogelijkheden van een inclusief kennisbegrip. Het doel daarvan is om tot een andere inrichting van ons onderwijs te komen, uitgaand van andere vooronderstellingen, belangen en inzichten dan die ons huidige onderwijs hebben gevormd. Frederike de Jong is docent levensbeschouwing in het voortgezet onderwijs. Ze is opgeleid als filosoof, therapeut en diëtist. Zij publiceert over filosofie, religie en onderwijs.