Samenvatting
Als performance veranderde de in Zuid-Afrika geboren Belgische kunstenaar Kendell Geers zijn geboortedatum naar mei 1968. Zo liet hij zichzelf daadwerkelijk als kunstwerk geboren worden. Zijn artistieke benadering verweeft Afrikaans animisme, Europees mysticisme en sociaalpolitiek activisme met humor, ironie en tegenstrijdigheden. Hij gebruikt zijn identiteit als Blanke Afrikaan als de sleutel om ons inzicht en onze interpretatie van geschiedenis, kunst en taal te ontsluiten en te bekritiseren. Dit boek spitst zich toe op de werken die hij tussen 1988 en vandaag voortbracht en onderzoekt hoe die door de avant-gardetradities zijn beïnvloed, gaande van Dada en het surrealisme tot de punk, vermengd met de indrukwekkende nalatenschap van de traditionele Afrikaanse kunst. Zijn sterk politiek en maatschappelijk geëngageerde oeuvre kan niet als louter Europees of Afrikaans worden bestempeld maar is veeleer een langdurige metafysische dialoog tussen culturen, archetypische tekens en heilige symbolen. Kendell Geers past een ruime scala van media toe, waaronder schilderkunst, beeldhouwkunst, performance, fotografie, installatie en conceptuele kunst. Dit werk brengt een diepgaande studie van hoe het oeuvre van de in Zuid-Afrika geboren Belgische kunstenaar Kendell Geers door de avant-gardetradities en de traditionele Afrikaanse kunst is beïnvloed.