Samenvatting
UITGEVER: VAN MAASKANT HAUN Georg Käsebier is een Berlijnse volkszanger die in 1929 "ontdekt" wordt door een beroemd schrijver. Diens juichende krantenartikel over Käsebier leidt tot een hype van ongekende omvang. Hoogtepunt is de bouw van een speciaal Käsebiertheater aan de Kurfürstendamm, het uitgaanscentrum van Berlijn. Käsebier wordt geëxploiteerd door iedereen die denkt een graantje van zijn roem te kunnen meepikken: de media, verveelde burgerdames, projectontwikkelaars, financiers en producenten van allerlei Käsebier-souvenirs. De opkomst en ondergang van de middelmatige Käsebier gaan gepaard met mislukkende liefdesrelaties, wilde speculatie met grond en onroerend goed, een financiële ramp en het faillissement van de kwaliteitskrant Berliner Rundschau door het beleid van zijn onscrupuleuze directeur. De drie leden van de hoofdredactie van die krant zijn de eigenlijke hoofdpersonen in Käsebier verovert de Kurfürstendamm. Zij becommentariëren de rage op een toon die aanvankelijk enthousiast en verbaasd is en later ironisch, sceptisch en verontwaardigd. Deutschlandfunk: Een onstuimige sociale satire die 85 jaar na de eerste publicatie actueler lijkt dan ooit. (...) Een van de redenen voor de tijdloze charme van TergitsKäsebier erobert den Kurfürstendamm is misschien wel de aanwezigheid van een aantal bijzonderzelfbewuste, geëmancipeerde en scherpzinnige vrouwen.' Der Spiegel: 'Een snelle stedelijke roman over het krantenbedrijf(...). Hoewel er meer dan 80 jaar zijn verstreken sinds de eerste publicatie, leest deze roman bijnaalsof hij in deze tijd is geschreven. (...) Het is vooraleen roman over Berlijn, over het tempo van hetstadsleven en het cynisme dat daarmee gepaardgaat, over vallen en opstaan...' RBB Fernsehen: 'Gabriele Tergit, journalist in Berlijn, beschreef desensatiezucht, het snelle tempo en de crises die wevandaag de dag ook kennen. Prachtig dat deze grotestadsnovel uit 1931 nu opnieuw is uitgegeven! (...)De roman bespot de Berlijnse samenleving zonder genade. (...)' Die Literarische Welt: 'Een roman met veel meer facetten, scherpzinnigeren turbulenter dan Keun, Kästner of Fallada, die altijd worden geprezen als spiegels van de Weimarjaren.""Op een heldere, snelle en tijdloze manier beschrijftGabriele Tergit het gedrag en het sensationalismevan de Berlijnse samenleving tijdens de lateWeimarrepubliek. Haar debuut staat op gelijke voet met Fallada's Kleiner Mann - was nun en Kästners Fabian.' Tagesspiegel: 'Op een heldere, snelle en tijdloze manier beschrijft Gabriele Tergit het gedrag en het sensationalisme van de Berlijnse samenleving tijdens de late Weimarrepubliek. Haar debuut staat op gelijke voet met Fallada's Kleiner Mann - was nun en Kastners Fabian.'