Fragment
De esoterische scholing vormt een stimulerende context die de mogelijkheid bevordert om via initiatie te worden onderwezen. Sommige groepen voeren formele inwijdingsceremoniën uit, maar het neerdalen van de geest geschiedt innerlijk, in het hoofd, in het gevoel en in het hart van het individu en kan niet worden afgedwongen. Een initiatie komt uit het Licht en het Licht bepaalt hoe en wanneer de inwijding zal plaatsvinden. Deze spirituele ervaring is persoonlijk, privé en uniek. In het ervaren van het hoge bewustzijn wordt iets universeels geopenbaard, maar het ervaren ervan is een individuele aangelegenheid. Het individu is de crux van het spirituele verhaal. Hij staat op het kruispunt tussen de uiterlijke en de innerlijke traditie, tussen het lage en het hoge bewustzijn. Leraren in de oudheid maakten onderscheid tussen de dagelijkse toestand van het gewone bewustzijn die ze ‘de kleine wereld’ noemden, en het ruime bewustzijn dat ze, verwijzend naar de met kennis en liefde gevulde realiteit van het bovenbewustzijn, de ‘vervulde wereld’ noemden. In de dagelijkse gang van zaken werd de grens tussen de kleine en de vervulde wereld zorgvuldig bewaakt. Terwijl de exoterische leer publiekelijk werd besproken, werd de esoterische leer achter gesloten deuren bestudeerd. De theorie werd enkel doorgegeven aan hiervoor waardig bevonden individuen. Studenten werden uitgekozen op basis van een zeker niveau van evenwichtigheid, moraliteit en het vermogen om de transpersoonlijke realiteit te bevatten en deze, zonder gedestabiliseerd te worden, te integreren.
×