Samenvatting
Hoe groots we de muziek van Johann Sebastian Bach ook kunnen vinden, altijd is ze beïnvloed vanuit de context waarin Bach leefde en werkte: zijn leefomgeving met familie en vrienden, zijn werksituatie met de bijbehorende perikelen aan het hof of in de kerk, zijn land met zijn specifieke cultuur en politieke situaties. In Johann Sebastian Bach, zijn land, zijn tijdgenoten portretteert Wim Faas in verhalen en beschrijvingen de componist tegen deze achtergronden. Tegelijk passeren dan ook belangrijke personen uit Bachs geschiedenis de revue. Naast dierbare familieleden van Bach komen ze aan bod: luitisten, hoboïsten, collega componisten, criticasters, keurvorsten, kerkhervormers, orgelbouwers en tekstschrijvers. Na Dansen met Bach (over de Franse barok) en Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok completeert Wim Faas zo zijn cyclus met Bach en de Duitse barok. Uit het voorwoord van Govert Jan Bach: “Wim Faas heeft zelf het Duitse grondgebied per fiets omgeploegd; hij is overal lijfelijk geweest en juist die persoonlijke presentie is in dit fijne boek heel goed voelbaar”. Over Dansen met Bach: “Dit boek komt als geroepen. Eindelijk een werk waarin de dansante kant van Bach wordt belicht in een goed, leesbaar, plezierig, aantrekkelijk boek”. - Maarten ’t Hart Over Johann Sebastian Bach en de Italiaanse barok (Alla maniera Italiana): “Het bevat een schat aan informatie, leest opvallend makkelijk en boort thema’s aan die nog niet zo vaak behandeld zijn. Het is de verdienste van Wim Faas dat hij dit alles toegankelijk maakt voor iedereen en de grootste Bach specialist weet te boeien” . - Klassiek Centraal