Samenvatting
De nieuwste opvattingen over signalering, omgang met, preventie en oplossen van aangeleerde hulpeloosheid. We hebben er allemaal mee te maken: Aangeleerde hulpeloosheid. Daar wordt onder verstaan dat anderen regelen wat we het beste zouden moeten denken en doen. En dat terwijl we zelf daar onvoldoende kritisch tegenover staan. Ons is geleerd dat we op heel veel terreinen eigenlijk hulpeloos (moeten) zijn. Het is een onderwerp dat speelt op talrijke terreinen van ons leven, of het nu gaat over hoe we mensen behandelen in zieken- en verpleeghuizen, hoe we met elkaar omgaan in de werksituatie, bij sport, in onze menselijke relaties (huwelijk), hoe we over bepaalde landen en groepen (moeten) denken, zelfs in de politiek en bij religies, waarbij we toch vaak erg overtuigd zijn dat een bepaalde religie de enig ware weg is waardoor we een goede eindbestemming kunnen bereiken. Het speelt ook sterk in de opvoeding en het onderwijs, waarbij we bijvoorbeeld er nog steeds vanuit gegaan wordt dat leerplicht hetzelfde is als schoolplicht. Over al dit soort situaties en nog vele meer, handelt dit unieke boek. Wellicht kan het onze ogen openen hoezeer we nog steeds vastzitten aan andermans opvattingen, in hoeverre we met aangeleerde hulpeloosheid te maken hebben en hoe we daar verandering in kunnen aanbrengen. Als dit inzicht ontstaan is en we er ook naar gaan handelen is het doel van dit boek bereikt. Drs. Ben Daeter is in vele sectoren van het onderwijs werkzaam geweest en heeft verschillen tussen leerlingen van nabij meegemaakt. Hij heeft zich verdiept in allerlei nog onbekende aspecten van (hoog)begaafde kinderen en in het gegeven dat deze kinderen in ons huidige onderwijs vaak nog niet tot hun recht komen. Via diverse artikelen en boeken heeft hij daarover zijn meningen kenbaar gemaakt. Hij heeft een jarenlange studie verricht in de epigenetica en zich de vraag gesteld hoe epigenetische opvattingen van betekenis kunnen zijn voor opvoeding, onderwijs en hulpverlening. De resultaten van deze studie hebben in het boek Optimale Kansen voor ieder Kind, gestalte gekregen. Tegelijk heeft hij zich jarenlang ook beziggehouden met het onderwerp Aangeleerde Hulpeloosheid, een verschijnsel dat we bijvoorbeeld zien bij opvoeding, onderwijs, het dagelijks leven, in zieken- en verpleeghuizen, godsdienst en politiek. Het resultaat van die studie heeft geleid tot het boek dat nu voor u ligt.