Samenvatting
"Later wil ik leerkracht worden." Herken je jezelf in die uitspraak die veel kinderen doen? Of heb je jouw roeping pas in een latere levensfase gevonden? Wat je beweegredenen ook zijn, vandaag sta je voor de klas. Een beroep waar je ongetwijfeld veel voldoening uithaalt, maar waar je ook heel veel energie en toewijding aan besteedt. Dit boek toont je hoe die inspanningen een maximaal resultaat kunnen opleveren. Hoe je een blijvende impact hebt en hoe je echt het verschil maakt voor een leerling. Aan de hand van drie ankerpunten – authenticiteit, samenwerking en participatie – loodsen de auteurs je doorheen deze praktijkgerichte gids. Stapsgewijs leer je je daadkracht versterken en zie je je ‘goesting’ om les te geven toenemen. De theoretische inzichten in het boek worden naar jouw specifieke schoolomgeving en lespraktijk vertaald. Persoonlijke getuigenissen van leerkrachten met zeer uiteenlopende achtergronden en opdrachten, laten een beklijvende indruk achter en tonen de sterke voeling van dit boek met wat leeft binnen het hedendaagse onderwijs. Je impact als leerkracht vergroten richt zich zowel tot ervaren leerkrachten met veel onderwijsjaren op de teller als studenten in de lerarenopleiding en mensen die nog maar net voor de klas staan. Annick Jehaes is leerkracht wiskunde, (loopbaan-) coach en trainer. Het boek en bijhorend project Veerkrachtig voor de klas (2017) groeide uit tot een volwaardige onderwijsvorming waarmee ze al heel wat scholen wist te enthousiasmeren en inspireren. Liesbet Moortgat is zelfstandig orthopedagoog, oplossingsgericht psychotherapeut en loopbaan-, stress- en burn-outcoach. Ook zij heeft veel onderwijservaring als leerkracht en leerlingenbegeleider. Met haar boek Aan de slag met je klas (2013) wist ze menig leerkracht warm te maken om (meer) oplossingsgericht te werken.