Samenvatting
Jazz in Rotterdam heeft een grotere rol in het culturele uitgaansleven dan alleen muziek. Het boek met een overzicht van de komst van de jazzmuziek in Rotterdam tot aan nu zal daarom een groot publiek bekoren. De spectaculaire vormgeving, de nooit geziene foto's en de omvangrijke bijlagen via internet maken dit imposante, historische naslagwerk compleet. Rotterdam was en is een onvervalste pioniersstad. Kort na het einde van WO I groeide de jazzmuziek in de Maasstad uit tot een prominente inspiratiebron voor de beeldende kunst, grafische vormgeving, mode, literatuur, dans en zelfs voor de klassieke muziek. Na de dansrage van The Roaring Twenties ontplooiden de Rotterdamse jazzmusici zich tot een internationaal niveau. Rotterdam bouwde de grootste theaters en dancings, zoals het legendarische Pschorr, dat het bombardement niet overleefde. Tijdens WO II groeide het aantal jazzconcerten tot een historisch hoogtepunt. Na Dolle Dinsdag en de razzia's kelderde de jazz in een stad zonder mannen. In de jaren vijftig bloeiden de locale jazzclubs op en de nieuwe Doelen startte met het vermaarde driedaagse jazzfestival Newport in Europe. De concerten in de legendarische Sunship Jazzbunker, B14, de Harbour Jazzclub, jazzcafé Dizzy en later Thelonious tekenen het rijke palet aan stijlen en genres dat kenmerkend is voor de hedendaagse jazz. Ook de gerenommeerde jazzopleiding van Codarts, de concerten in Lantaren- Venster, Bird, het North Sea Jazz Festival en North Sea Roundtown plaatsten Rotterdam weer op de internationale jazzkaart. Jazz in Rotterdam maakt deze conjuncturele beweging helder. Jazz heeft een grotere rol in het culturele uitgaansleven dan alleen muziek. Het boek zal daarom een groot publiek bekoren. De spectaculaire vormgeving, de nooit geziene foto's en de omvangrijke bijlagen via internet maken dit imposante, historische naslagwerk compleet. Hans Zirkzee (1956) werd opgeleid tot leraar basisonderwijs en was in zijn vrije tijd concertorganisator bij stichting Skala Lokala. Momenteel is hij muziekdocent in het voortgezet onderwijs en lid van de stichting Rotterdam Jazz Artists Memorial. Hij deed een jarenlange research naar de geschiedenis van het rijke Rotterdamse jazzleven. Eerder publiceerde Zirkzee nota's over pop- en jazzmuziek, columns in de muziekkrant Muziek in Beweging en een artikelenreeks voor het bulletin van het Nederlands Jazz Archief.