Samenvatting
Deze monografie gaat over het ontwikkelen en evalueren van ontwerp-concepten en waarom die vaardigheid cruciaal is bij het aanpakken van complexe problemen. Het laat zien hoe vertrouwen op je eigen intuïtie kan leiden tot relevante concepten en oplossingen. Het is van toepassing op allerlei uitdagingen: van die van Schiphol Airport tot aan hoe dementerende bejaarden actief te maken. De centrale boodschap in deze publicatie: blijf jezelf continu afvragen ‘Is het goed genoeg?’. De ‘design markt’ is de afgelopen decennia enorm geprofessionaliseerd, een ontwikkeling die alleen maar toegejuicht kan worden. Er is enorme progressie gemaakt op allerlei gebieden, van nieuwe materialen tot hoe om te gaan met organisaties, gedragsverandering, emoties, data en technologie. Het relatief jonge beroep van ontwerper maakt tumultueuze tijden door. We waren ooit ontwerpers van dingen, maar tegenwoordig willen we idealiter onafhankelijk zijn van middelen. We pakken de uitdagingen liever aan bij de wortel. Als gevolg hiervan zijn ontwerpoplossingen tegenwoordig niet noodzakelijkerwijs fysieke producten, maar nemen ze in toenemende mate de vorm aan van services, systeemveranderingen of onverwachte combinaties van producten en diensten. Te midden van al deze ontwikkelingen maakt volgens Jeroen van Erp uiteindelijk maar één factor het verschil: de kwaliteit van het idee. Revolutionaire ontwikkelingen worden gedreven door ideeën die tot de verbeelding spreken, ballen aan het rollen brengen en uiteindelijk resulteren in relevante en impactvolle oplossingen. In een wereld die steeds complexer wordt, is het de taak van de ontwerper om die ideeën te ontwikkelen, te onderbouwen en te bevorderen. Deze publicatie is een bescheiden poging van Van Erp om een kernvraag te beantwoorden die centraal staat in dit alles: hoe weet je dat iets een goed idee is? Jeroen van Erp is oprichter van het internationaal strategisch ontwerpbureau Fabrique en hoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen, TU Delft. Engelstalig
Deze monografie gaat over het ontwikkelen en evalueren van ontwerp-concepten en waarom die vaardigheid cruciaal is bij het aanpakken van complexe problemen. Het laat zien hoe vertrouwen op je eigen intuïtie kan leiden tot relevante concepten en oplossingen. Het is van toepassing op allerlei uitdagingen: van die van Schiphol Airport tot aan hoe dementerende bejaarden actief te maken. De centrale boodschap in deze publicatie: blijf jezelf continu afvragen ‘Is het goed genoeg?’. De ‘design markt’ is de afgelopen decennia enorm geprofessionaliseerd, een ontwikkeling die alleen maar toegejuicht kan worden. Er is enorme progressie gemaakt op allerlei gebieden, van nieuwe materialen tot hoe om te gaan met organisaties, gedragsverandering, emoties, data en technologie. Het relatief jonge beroep van ontwerper maakt tumultueuze tijden door. We waren ooit ontwerpers van dingen, maar tegenwoordig willen we idealiter onafhankelijk zijn van middelen. We pakken de uitdagingen liever aan bij de wortel. Als gevolg hiervan zijn ontwerpoplossingen tegenwoordig niet noodzakelijkerwijs fysieke producten, maar nemen ze in toenemende mate de vorm aan van services, systeemveranderingen of onverwachte combinaties van producten en diensten. Te midden van al deze ontwikkelingen maakt volgens Jeroen van Erp uiteindelijk maar één factor het verschil: de kwaliteit van het idee. Revolutionaire ontwikkelingen worden gedreven door ideeën die tot de verbeelding spreken, ballen aan het rollen brengen en uiteindelijk resulteren in relevante en impactvolle oplossingen. In een wereld die steeds complexer wordt, is het de taak van de ontwerper om die ideeën te ontwikkelen, te onderbouwen en te bevorderen. Deze publicatie is een bescheiden poging van Van Erp om een kernvraag te beantwoorden die centraal staat in dit alles: hoe weet je dat iets een goed idee is? Jeroen van Erp is oprichter van het internationaal strategisch ontwerpbureau Fabrique en hoogleraar aan de faculteit Industrieel Ontwerpen, TU Delft. Engelstalig