Samenvatting
Hoe voer je op een goede en verantwoorde manier onderzoek uit in face-to-face-interviews? Hoe haal je er efficiënt en effectief de juiste marketing-insights uit? Interviewen voor Marketing-Insights geeft het antwoord! Geschreven voor marketingstudenten en bruikbaar voor professionals in de marketingpraktijk, is het toepasbaar op o.a. onderzoek over consumentengedrag, customer journey, communicatie en UX.
Interviewen voor Marketing-Insights: handleiding voor het opzetten, uitvoeren en rapporteren van kwalitatief onderzoek met face-to-face- en video-interviews. Hoe voer je op een goede en verantwoorde manier onderzoek uit in face-to-face-interviews? Hoe haal je er efficiënt en effectief de juiste marketing-insights uit? Interviewen voor Marketing-Insights geeft het antwoord. Geschreven voor marketingstudenten en bruikbaar voor professionals in de marketingpraktijk, is het toepasbaar op o.a. onderzoek over consumentengedrag, customer journey, communicatie en UX. Alle fasen van onderzoek passeren de revue: steekproeftrekking, voorbereiding, uitvoering, analyse en rapportage. In een afsluitend deel komt ook de psychologie van het interview aan bod. Wat er gebeurt er in de hoofden van interviewer en respondent, welke mentale mechanismen staan eerlijke en spontane antwoorden in de weg? Interviewen voor Marketing-Insights geeft een groot aantal voorbeelden uit de marketingpraktijk en beschrijft een doorlopende case die alle onderzoeksstappen met elkaar verbindt, voorzien van do’s en don’ts die helpen om de validiteit en betrouwbaarheid van onderzoek te vergroten. Interviewen voor Marketing-Insights is een strategische handleiding om diepe en eerlijke inzichten, gedachten, gevoelens en wensen naar boven te krijgen uit kwalitatief onderzoek. Recensies: ‘Ik denk dat deze handleiding studenten erg helpt bij het schrijven van afstudeeronderzoeken. Ik had gewild dat dit boek bestond toen ik mijn scriptie schreef en mensen moest interviewen. Ik vind het inhoudelijk een sterk verhaal en het is fijn dat het zo concreet is en gericht op de praktijk.’ Merel Zuiderduin, Research Consultant bij Motivaction. ‘Het boek sluit goed aan bij het niveau en de kennis van marketeers op het gebied van onderzoek. Het bevat veel nuttige informatie en leest ook prettig en gemakkelijk. Op basis van mijn ervaringen als gecommitteerde bij marketingopleidingen durf ik wel te stellen dat het goed zou zijn als studenten dit boek doornemen voordat ze aan het onderzoek voor hun afstudeeropdracht beginnen.’ Henri Sweens, Specialist Intelligence bij VGZ.