€ 19,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Interviewen in kwalitatief onderzoek

Marion Matthijssen • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In 'Interviewen in kwalitatief onderzoek' presenteert Marion Matthijssen een praktische aanpak om kwalitatieve data te verzamelen aan de hand van interviewen. Door haar ruime ervaring als trainer in kwalitatief onderzoek ziet zij de behoefte bij veel onderzoekers aan praktische handvatten om goed kwalitatief onderzoek uit te voeren. Het gaat dan zowel om het opstellen van een goede vragenlijst, het uitvoeren van interviews als de analyse van kwalitatief onderzoek. Zij besteedt in haar boek veel aandacht aan het inzetten van gesprekstechnieken om goede kwalitatieve data te verzamelen. Dit vormt namelijk de basis voor een goed eindproduct. Daarnaast presenteert zij een aantal manieren waarop kwalitatieve data geanalyseerd kunnen worden. Zij hoopt met dit boek het vak kwalitatief onderzoek toegankelijk te maken voor iedereen die ermee aan de slag wil. Marion Matthijssen is een socioloog die ook een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’ heeft gedaan. Zij ziet onderzoek, communicatie en creativiteit als drie belangrijke componenten voor kwalitatief onderzoek. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en heeft in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de onderzoekswinkel’ opgericht. Sindsdien traint ze jaarlijks zo’n 150 mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 170mm x 240mm
    Aantal pagina's : 104
    Uitgeverij : Uitgeverij SWP
    ISBN : 9789085602781
    Datum publicatie : 07-2023
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord 9 1. Maken van een onderzoeksopzet 11 2. Soorten onderzoeksinterviews 15 2.1 Gestructureerd of open? 15 2.2 Gestructureerd interview 16 2.3 Open / vrije-attitude-interview 17 3. De vaardigheden van de interviewer 23 3.1 Persoonlijke kwaliteiten 23 3.2 Houding 24 4. Gesprekstechnieken 25 4.1 Inleiding 25 4.2 Goed verbaal kunnen communiceren 25 4.3 (Actief) luisteren 26 4.4 Samenvatten 27 4.5 Goed kunnen vragen 28 4.5.1 Wanneer MOET JE doorvragen? 29 4.5.2 Doorvraagtechnieken 30 4.5.3. Voorbeeld van doorvragen 32 4.6 Bijsturen / gesprek in de hand houden 36 4.7 Let op non-verbale communicatie 37 5. Het interview 39 5.1 Opbouw van het interview 39 5.2 Regels voor afnemen van het interview 42 5.3 Interviewen met accent op geï nterviewde 44 5.4 Voorbereiding op het interview 44 5.5 Belang van aantekeningen maken 45 5.6 Problematische gesprekssituaties 46 6. Gesprekshandleiding 49 6.1 Verschillende gesprekshandleidingen 49 6.2 Gesprekshandleiding voorbereiden 49 6.3 Soorten vragen 52 6.4 Soorten beginvragen 54 6.5 Opbouw van de gesprekshandleiding 55 7. Analyse en rapportage 61 7.1 Inleiding 61 7.2 Voordat je begint met de analyse 62 7.3 Direct na het interview 64 7.4 Aanpak van de data-analyse 65 7.5 Onbevangen interpreteren en analyseren 67 7.5.1 Grounded Theory Approach 67 7.5.2 Thematische analyse 70 7.6 Het gebruik van schema’s en hulpmiddelen 74 7.7 Kwaliteitsvragen tijdens analyse 80 7.8 Rapporteren kan op meerdere manieren 81 8. Narratief interview 83 8.1 Inleiding 83 8.2 Doel 84 8.3 Narratieven verzamelen 85 8.4 Hulpmiddelen bij narratief onderzoek 85 8.5 Tips bij een narratief interview 86 8.6 Analyse narratieven 87 8.7 Voorbeeld van een narratieve gesprekshandleiding 92 9. Aandachtspunten bij kwalitatief onderzoek 95 9.1 Representativiteit 95 9.2 Respondenten: hoeveel en wie? 95 9.3 Betrouwbaarheid (extern en intern) 96 9.4 Validiteit (extern en intern) 97 9.5 Nog een aantal aandachtspunten 98 Inhoud 7 Bijlage 1 – Voorbeeld van een gesprekshandleiding en stroomschema 101 Bijlage 2 – Raamwerk op basis van de gesprekshandleiding 107 Literatuur 109
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 19,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



0-1 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen