Samenvatting
Professionals in zorg, welzijn en onderwijs moeten adequaat met elkaar samenwerken om optimale zorgverlening of ondersteuning te kunnen bieden aan burgers binnen onze participatiemaatschappij. Hierbij is het belangrijk om niet alleen goed samen te werken met andere professionals, maar ook samen met de cliënt, als medebeslisser en eigenaar van het proces. Samenwerken gaat echter niet vanzelf. Het vraagt om het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om te kunnen functioneren in een interprofessionele beroepspraktijk, met oog voor het brede functioneren van de cliënt en alle betrokkenen in het sociale systeem van de cliënt. De geheel herziene uitgave Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs (voorheen luidde de titel Handboek interprofessioneel samenwerken in zorg en welzijn) beschrijft het interprofessioneel samenwerken modelmatig en vanuit een breed perspectief. Het boek (+website) gaat daarbij nadrukkelijk in op interprofessionele samenwerking in zorg en welzijn én in/met het onderwijs. Er worden vier kerncompetenties onderscheiden: waarden en ethiek, interprofessionele communicatie, rollen en verantwoordelijkheden en het werken in teams. De auteurs plaatsen deze competenties in het kader van geldende richtlijnen en wet- en regelgeving en laten het belang zien van ethisch bewust en cliëntgericht werken. De herziene uitgave biedt instrumenten om interprofessioneel werken in kaart te brengen, vaardigheden en competenties te meten en om interprofessionele professionals op te leiden. De uitgave is aangevuld met nieuwe theoretische inzichten en actuele praktijkvoorbeelden en biedt activerende werkvormen en opdrachten die helpen in de ontwikkeling van de gevraagde competenties. Interprofessioneel samenwerken in zorg, welzijn en onderwijs is geschreven voor studenten van sociale studies en opleidingen in de zorg en het onderwijs. Daarnaast is het geschikt voor iedereen die werkzaam is in de sectoren zorg, welzijn en onderwijs. Dr. Yvonne van Zaalen (1966) werkt als lector Relationele Zorg aan De Haagse Hogeschool en als strategisch adviseur onderzoek bij de Fontys Paramedische Hogeschool in Eindhoven. Daarnaast is zij vicevoorzitter van het PAR-EL-consortium, een consortium van paramedisch experts die het interprofessioneel samenwerken in de eerstelijns gezondheidszorg willen bevorderen. Yvonne heeft door haar achtergrond als logopediewetenschapper en haar opgebouwde expertise op het gebied van interprofessioneel samenwerken en communiceren binnen haar onderzoek bijzondere aandacht voor de afstemming in communicatie tussen patiënt en professional, met name ook bij personen met lage gezondheidsvaardigheden of lage niveaus van gezondheids- of digitale vaardigheden. Dr. Stijn Deckers (1987), orthopedagoog, werkt voor Stichting Milo en de Radboud Universiteit in Nijmegen. Bij Stichting Milo, een interprofessioneel behandel- en expertisecentrum voor kinderen en jongeren met communicatief meervoudige beperkingen en ondersteunde communicatie, is hij manager Kwaliteit & Innovatie. Bij de Radboud Universiteit is hij docent bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen, en daarnaast is hij als onderzoeker verbonden aan de leerstoel Ondersteunde Communicatie. Stijn heeft jarenlang gewerkt als docent-onderzoeker op de Fontys Paramedische Hogeschool en is daar actief betrokken geweest bij de opzet en uitvoering van het curriculum gericht op Interprofessioneel samenwerken en opleiden. Dr. Hans Schuman (1955) werkte als lector Interprofessioneel samenwerken voor Fontys Opleidingen Speciaal Onderwijs en voor Hogeschool Utrecht, Seminarium voor Orthopedagogiek als hogeschoolhoofddocent Diversiteit en Inclusie. Bij Heliomare Research and Development was hij senior onderzoeker voor het onderwijs. Zijn focus is interprofessioneel samenwerken, diversiteit en inclusie, en het hoorrecht voor jeugdigen.