Samenvatting
Interne communicatie is vaak een sluitpost op de begroting en een ondergeschoven kindje in het denkpatroon van managers. Goede communicatie vereist immers inspanning en deze is lang niet altijd terug te voeren op de dagelijkse praktijk. Iemand vrijstellen voor communicatietaken betekent feitelijk een paar handen minder aan het bed. En wat leveren de inspanningen van die communicatiemedewerker nou eigenlijk op? Het kan lastig zijn om de toegevoegde waarde van communicatie zichtbaar te maken. Zeker als het om interne communicatie gaat. Vaak merkt men pas dat de interne communicatie steeds stroever verloopt op het moment dat de organisatie met ingrijpende veranderingen geconfronteerd wordt. Juist op het moment dat een goede interne communicatie van cruciaal belang is, wordt pijnlijk duidelijk dat dit managementinstrument in het verleden niet die aandacht heeft gekregen die het verdient. Organisaties zijn er daarom bij gebaat als in een normale, rustige situatie voldoende aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van de interne communicatie. Dit cahier biedt hiervoor de nodige aanknopingspunten. Daarnaast wordt uitvoerig stilgestaan bij de rol van interne communicatie in veranderingsprocessen. Dit cahier is geschreven voor managers in de ouderenzorg. De rode draad in het cahier wordt dan ook gevormd door een passende casus uit de praktijk: de communicatie van Circonflex, een stichting voor zorg en wonen.