Samenvatting
Interne communicatie is een van de succesfactoren om een organisatie in deze tijd goed te laten functioneren. Uit onderzoek blijkt dat van bedrijven die goed presteren 80% van de medewerkers vertrouwen heeft in de leiding en vindt dat het management echt naar hen luistert. Bij bedrijven die minder goed presteren, is dat maar 40%. De motivatie van werknemers blijkt vooral van twee zaken af te hangen: de mate waarin men wordt betrokken in een dialoog en de wijze waarop men informatie ontvangt. En het mislukken van veranderingsprocessen bijvoorbeeld, blijkt achteraf vaak te wijten aan het onvoldoende communiceren met medewerkers.
Weliswaar zien steeds meer organisaties dat goede interne communicatie van groot belang is voor het binden en boeien van medewerkers en de diverse aspecten van de bedrijfsvoering. In de praktijk weet men vaak niet hoe de interne communicatie moet worden opgezet, laat staan hoe die kan worden verbeterd. En als er al stappen worden gezet, dan zijn die zendergericht en houdt men onvoldoende rekening met de communicatiewensen van medewerkers.
Interne communicatie als managementinstrument wil een overzicht geven van de diverse facetten van het vakgebied interne communicatie. En het wil communicatiemanagers en de mensen die hiervoor in opleiding zijn, een handreiking bieden bij het opstellen van intern communicatiebeleid en het verbeteren van de communicatiemix. Ook het verbeteren van de effectiviteit van de communicatiekanalen krijgt daarbij de nodige aandacht.
In deze zesde gewijzigde druk is er veel meer aandacht voor het creëren van dialoog en de inzet van social media, zoals blogs en wiki's, en de consequenties van social media voor de interne communicatie. Ook het nieuwe werken komt aan bod. Tevens is het hoofdstuk over veranderingsprocessen uitgebreid en wordt een voorbeeld gegeven van een aankondiging van een reorganisatie.
Het boek is bestemd voor communicatie- en hrm-managers die de interne communicatie in hun organisatie willen verbeteren. Het boek is tevens geschikt voor studenten aan HBO- en universitaire opleidingen die dieper op het onderwerp 'communicatie in organisaties' in willen gaan. Met Nederlandse én Belgische voorbeelden
Over de auteur
Huib Koeleman is mede-oprichter van Wit Communicatieadviseurs in Amsterdam. Als consultant coacht hij managementteams bij veranderingsprocessen en begeleidt hij communicatieafdelingen bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder het boek Twitteren op je werk, social media voor interne communicatie (2009 en 2011), Interne communicatie bij verandering (2002 en 2006) en samen met enkele collega's Intranet voor de communicatieprofessional (2000 en 2002). Huib Koeleman ver¬zorgt regelmatig workshops en lezingen over de onderwerpen veranderen, communicatie en social media.