Samenvatting
Milieueconomie houdt zich bezig met de vervuilingsproblematiek of, meer algemeen, met voor het milieu hinderlijke activiteiten in de economie. Dit kan gaan om roken in publieke plaatsen of het lawaai van een motorfiets, maar ook om meer globale vraagstukken zoals de vervuiling van de zee of de opwarming van de atmosfeer. De nieuwe editie van dit handboek richt zich tot een publiek met een tweevoudige interesse: aan de ene kant het meewerken aan de beleidsvorming rond milieuproblemen en aan de andere kant het managementaspect, waarbij wordt nagegaan hoe bedrijven het best omgaan met het opgelegde milieubeleid. Het biedt meer oefeningen en brengt nieuwe topics aan bod zoals duurzame ontwikkeling en circulaire economie. De auteurs werken in 'Inleiding tot de milieueconomie' met drie eenvoudige economische modellen: het vraag-en-aanbod model met perfecte concurrentie, het model voor de keuze van de milieukwaliteit en het discounted cashflow. De modellen en de meest gebruikte milieubeleidsinstrumenten, in deze editie uitgebreid met o.a. onzekerheid en marktmacht, worden geïllustreerd met behulp van concrete toepassingen op, onder meer, het klimaatbeleid, het herbebossingsbeleid en de afvalwaterproblematiek.