Samenvatting
Veel mensen investeren jaarlijks geld in financiële producten zoals beleggingsfondsen, levensverzekeringensovereenkomsten met een beleggingscomponent, gestructureerde producten en gestructureerde deposito’s. Voor consumenten zijn deze financiële producten echter vaak moeilijk te doorgronden.
Vanaf 1 januari 2018 bestaat er in de hele Europese Unie een kort informatiedocument dat tot doel heeft om deze producten begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken voor consumenten. Daardoor zouden zij beter in staat moeten zijn om een beslissing te nemen om al dan niet geld in deze producten te investeren. Een dergelijk document is echter niets nieuws onder de zon. Al meer dan 30 jaar bestaan er vergelijkbare informatiedocumenten.
In dit boek wordt de ontwikkeling van het beleid en de regelgeving ten aanzien van informatiedocumenten op Europees niveau en in Engeland, Nederland en Duitsland uitgebreid beschreven. Het is eveneens van belang om te weten of deze documenten de consument daadwerkelijk helpt een geïnformeerde beleggingsbeslissing te nemen. Dit boek bevat de resultaten van elf onderzoeken naar deze vraag. Het boek vormde de opmaat voor een uitgebreide analyse van de ontwikkeling van informatiedocumenten in de diverse rechtsstelsels door de jaren heen en het functioneren van informatiedocumenten in de praktijk. Daarvoor zij verwezen naar mijn proefschrift getiteld ‘Consumentenbescherming door informatie?’ waarin eveneens inzichten uit de psychologie een belangrijke rol spelen.