Samenvatting
Londen, september 2008, een zonnige ochtend, een fraai huis in South Kensington. De bewoner ervan is investeringsbankier. Hij nadert de veertig, zijn carrière staat op springen, zijn huwelijk is in het slop geraakt. Aan de deur van zijn huis meldt zich een onverwachte bezoeker, een man van een jaar of vijftig, afkomstig uit Zuidoost-Azië, zo lijkt het, morsig gekleed.
Het duurt even voor de bankier in hem zijn verloren vriend Zafar herkent, in zijn studietijd al een briljant wiskundige, die jaren geleden onder vreemde omstandigheden van de aardbodem verdween. Eenmaal binnen begint Zafar aan het verhaal dat duidelijk maakt waarom hij is teruggekeerd: om een bekentenis af te leggen van verbijsterende proporties.
Wat volgt is de geschiedenis van twee gezworen kameraden, die onafscheidelijk zijn totdat de een de ander verraadt. Hun gesprek dat in de intimiteit van de huiskamer begint, vertakt zich over de hele wereld. Het is een odyssee van mensen die worstelen met onwrikbare verschillen in klassen, standen en culturen, tegen de achtergrond van tumultueuze continenten en een economische crisis.
In het licht van wat wij weten gaat over bijna alles wat onze tijd definieert. Het gaat over wiskunde, filosofie, ballingschap, oorlog, geld, speculatie, hebzucht, geopolitiek, islamitisch terrorisme, westers paternalisme, financiële crisis.
De geschiedenis van Zafar en zijn vriend voert ons naar New York, Kabul, Londen, Islamabad, Bangladesh, Wall Street, Oxford. Het is een wervelend, schokkend en soms ontluisterend epos over de grote thema's van het leven: liefde, afkomst, bezit, klasse, oorlog, geloof, dood - en met het eeuwenoude verhaal van de band tussen vrienden en geliefden en het verraad van de een tegenover de ander.
In het licht van wat wij weten is in de literaire pers jubelend onthaald en vergeleken met grote boeken uit de wereldliteratuur.
'Dit is het boek dat Jonathan Franzens Freedom had moeten zijn, maar niet was - een briljante ontrafeling van de wereld na 9/11, een episch verhaal, politiek, persoonlijk en intens ontroerend.' - The Observer