Samenvatting
De Kindertelefoon neemt kinderen en hun mening serieus, zeker als het gaat om hun eigen leefwereld en welzijn. Want kinderen zijn zelfstandige en zelfredzame individuen, aldus de visie van de Kindertelefoon. De Kindertelefoon is onder kinderen en jongeren een begrip: vrijwel allemaal weten ze van het bestaan ervan.
In het boek In gesprek met kinderen staat de manier waarop medewerkers van de Kindertelefoon een gesprek met een kind voeren centraal. De visie van de Kindertelefoon bepaalt de manier waarop medewerkers dat doen. Daarom begint dit boek met een hoofdstuk waarin die visie vertaald wordt in de houding en rol van de volwassene. Daarna worden een gespreksmodel, technieken en strategieen beschreven: de praktische hulpmiddelen om het kind te helpen zijn doel van het gesprek te verwezenlijken. Wat het kind wil met het gesprek is essentieel. Daarom is er ook uitgebreid aandacht voor de volgende vragen: Hoe zorg je ervoor dat een kind zich op zijn gemak voelt om zijn verhaal te doen? Hoe krijg je samen de situatie van het kind in beeld? Hoe help je het kind te verwoorden wat hij met het gesprek wil? Met behulp van voorbeelden wordt verduidelijkt hoe je tijdens elke rase van het gesprek het kind en zijn verhaal serieus kunt nemen.
Dit boek is in eerste instantie geschreven voor (nieuwe) medewerkers van de Kindertelefoon. Maar de inhoud is voor iedereen die gesprekken voert met kinderen interessant: voor werkers in het onderwijs, de gezondheidszorg, jeugdhulpverlening, jeugdbescherming, jeugdzorg et cetera. De beschreven methodiek is toepasbaar bij alle mogelijke gesprekonderwerpen. Ook als het niet gaat om telefonisch contact is de methodiek van de Kindertelefoon toepasbaar en waardevol.
Anique de Beyn, psycholoog, is als werkbegeleider in dienst bij Kindertelefoon Midden-Brabant, waar zij in 1988 als vrijwilliger begon. Zij is door de Vereniging Landelijk Overleg Kindertelefoons gevraagd de methodiek van de Kindertelefoon vast te leggen.